Onderzoek van promovendi begeleiden
Leer omgaan met de rollen die je hebt als begeleider
Als promovendibegeleider ben je niet alleen inhoudsdeskundige, maar ook mede-onderzoeker, coach en beoordelaar. In deze (online) cursus leer je omgaan met deze rollen. Vragen die aan bod komen: hoe help je de promovendus een onafhankelijk onderzoeker te worden, hoe signaleer je probleemgedrag en hoe ga je hiermee om? Hoe houd je rekening met verschillende werkstijlen en leerbehoeften en hoe communiceer je met elkaar over wederzijdse verwachtingen?
- Bestemd voor:
- Beginnende en ervaren begeleiders van promovendi van de Universiteit Utrecht en andere hoger onderwijs instellingen
- Toegangseisen:
Enige (start-)ervaring met het begeleiden van een PhD is vereist
- Startmoment(en):
- Deze cursus start tweemaal per jaar (in september en februari). Nieuwe data zijn nog niet gepland. Heb je interesse, neem dan contact op.
- Tijdsinvestering:
- Vier bijeenkomsten van circa 3 uur (tussen 13.30 en 16.30 uur) en zelfstudie van circa 3 uur per bijeenkomst
- Locatie:
- Utrecht, Science Park (De Uithof)
- Aanbieder:
- Onderwijsadvies & Training
- Prijs:
- € 1.030,- incl. literature (UU-employees can use O&T units - if available and in consultation with your faculty)
- Bijzonderheden:
Deze cursus wordt ook aangeboden in het Engels
This course provided me with interesting insights to improve the alignment of expectations between me as a supervisor and my PhD students.
Werkwijze
De werkwijze is zo veel mogelijk gefocust op onderlinge uitwisseling van ervaringen en het delen van ‘good practices’. Het programma begint niet vanaf ‘nul’. We proberen zoveel mogelijk boven tafel te krijgen wat al goed gaat, en daarop voort te bouwen. Maar we weten ook dat we steeds weer problematische situaties tegenkomen die moeilijk zijn om aan te pakken. We zullen dit soort uitdagingen analyseren en zoeken naar een goede aanpak. Daarbij benutten we niet alleen onze eigen ervaringsdeskundigheid, maar ook de (semi-) wetenschappelijke literatuur op het vlak van begeleiding van promovendi.
This training made me more aware of my persona as a supervisor, and gave me useful tools to stimulate and guide my students through any circumstance. Discussing with and learning from peers is a big plus.
Programma
De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten van circa 3 uur. Buiten de bijeenkomsten om werk je aan opdrachten gekoppeld aan je eigen begeleidingspraktijk. Het precieze programma wordt vastgesteld na inventarisatie van de vragen en problemen die de deelnemers inbrengen.
Literatuur
Naast verwijzingen naar internationale publicaties op het terrein van promovendi begeleiding, gebruiken we in de cursus het boek (bij de cursusprijs inbegrepen):
Kearns, H. & Finn, J. (2017). Supervising PhD Students. A practical guide and toolkit. Adelaide: ThinkWell.
The course was very useful and hands-on. It helped me to structure the supervisory style I have, resulting in a supervisory roadmap that I can adjust to each individual PhD student. It was also great to be able to exchange experiences with other supervisors, particularly about the potential challenges of supervision during the pandemic.
Trainer
Contact
Heb je een vraag? Neem dan contact met ons op via:
030 253 2261
onderwijsadviesentraining@uu.nl
Courses on teaching in English
- What does teaching in English mean for you as a non-native speaker? View our course Didactics for Teaching in English.
- Teach in English and want to improve your pronunciation? View our course English pronunciation (for lecturers).
Over Onderwijsadvies & Training
Onderwijsadvies & Training ondersteunt onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. Wij bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken, en geven advies over leren in organisaties. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk, om tot nieuwe perspectieven te komen. Bezoek onze website.
Betalings- en annuleringsvoorwaarden
Op alle diensten van Onderwijsadvies & Training zijn betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing.