Ondersteunen en verbeteren van zelfregulerend vermogen bij leerlingen

• Duur20 uur
  • StartmomentIn overleg
  • VoertaalNederlands
  • DiplomeringCertificaat

Inhoud

Het zelf kunnen volgen en sturen van je leerproces is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Zowel nu op de middelbare school als in de latere schoolcarrière. Leerlingen die hun leren goed reguleren, pikken meer op van het onderwijs dan leerlingen waarbij deze vaardigheden minder goed zijn ontwikkeld. In deze cursus ontdek je hoe je jouw leerlingen kunt ondersteunen bij zelfregulerend leren, zodat zij aan het stuur komen te staan van hun eigen leerproces.

We kijken vanuit wetenschappelijk onderzoek naar zelfregulerend leren. We bepalen samen wat we er eigenlijk onder verstaan en kijken waar jouw leerlingen mee worstelen. We bedenken hoe instructie en ondersteuning jouw leerlingen kan helpen bij het zelfregulerend leren. Alle ideeën testen we in pilots, om zo vast te stellen wat binnen jullie school het beste werkt. De bevindingen bundelen we uiteindelijk in een docentenhandreiking, zodat ook je collega’s ervan kunnen leren.

Leerdoelen

Na afloop van deze leergang:

• Heb je een beter beeld wat zelfregulerend leren is,
  • Begrijp je beter hoe zelfregulerend leren werkt,
  • Heb je ideeën opgedaan hoe je het zelfregulerend leren van leerlingen kunt ondersteunen.

Aantal bijeenkomsten en studiebelasting

De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten van drie uur. Daarnaast moet rekening worden gehouden met 11 uur zelfstudie (uitvoering individuele opdrachten). In totaal komt dat neer op 20 uur studiebelasting per deelnemer. De benodigde literatuur krijg je van de trainer.

Bestemd voor

Docenten in het voortgezet onderwijs.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat als je actief hebt deelgenomen aan de cursusbijeenkomsten en alle opdrachten hebt uitgevoerd. Je mag maximaal één bijeenkomst missen (in geval van overmacht).

Hieronder staat wat we gaan doen tijdens de drie bijeenkomsten. Tussen de bijeenkomsten doe je onderzoek in de klas. De bevindingen uit dat onderzoek bespreken we tijdens de bijeenkomsten.

• Bijeenkomst 1
    • Kennismaking
    • Wat is zelfregulerend leren?
    • Hoe werkt zelfregulerend leren?
    • Ontwerpen van instructie of ondersteuning
    • Opzetten van pilot
  • Bijeenkomst 2
    • Bespreking bevindingen pilot
    • Peerfeedback rondes
    • Beoordeling handelingen
    • Opzet Docentenhandreiking zelfregulerend leren
  • Bijeenkomst 3
    • Bespreking nieuwe bevindingen
    • Puntje op de i Docentenhandreiking
    • Disseminatieplan Docentenhandreiking
    • Verdieping: Transfer van zelfregulerend leren

Incompany

Dit betreft een incompanycursus. Data en locatie worden in overleg vastgesteld. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

Dr. Steven Raaijmakers

Heb je een (onderwijskundige) vraag, of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een incompanytraining of adviestraject op maat? We denken graag met je mee.

Neem contact met ons op via: onderwijsadviesentraining@uu.nl of 030 253 2261.

Over Onderwijsadvies & Training

Onderwijsadvies & Training traint onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. Wij bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken, en geven scholen en opleidingen onderwijskundig advies. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk om tot nieuwe perspectieven te komen. Onderwijsadvies & Training is onderdeel van de Universiteit Utrecht.

Betalings- en annuleringsvoorwaarden

Op alle diensten van Onderwijsadvies & Training zijn betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing.

Volg ons via: