Lesson Study: opleiding tot procesbegeleider

• OnderwijsvormOp locatie
  • DiplomeringCertificaat
  • Prijs€1.975

In deze training van zeven dagdelen word je opgeleid tot procesbegeleider van een Lesson Study-cyclus op je eigen school.

Wat is Lesson Study?

Lesson Study is een effectieve methodiek voor (vakdidactisch) teamleren, waarbij de eigen lespraktijk centraal staat. Docenten werken samen met een procesbegeleider aan het ontwerpen, uitvoeren en onderzoeken van een les om zo meer inzicht te krijgen in het leren van leerlingen. Het doel van Lesson Study is inzicht in het leren van leerlingen en daardoor een hogere leeropbrengst.

Leerdoelen

Na afloop van het traject:

• weet je hoe je een Lesson Study traject opzet,
  • weet je hoe je een Lesson Study team begeleidt,
  • ben je bekend met de verschillende fasen van Lesson Study en wat dit van jou als procesbegeleider vraagt,
  • ken je verschillende modellen voor het bepalen van case-leerlingen en onderzoeksinstrumenten,
  • kun je het team begeleiden in het opzetten en uitvoeren van het praktijkonderzoek,
  • weet je wat er voor nodig is om Lesson Study duurzaam te verankeren in de school,
  • heb je een Lesson Study op de school georganiseerd en uitgevoerd.

Voor wie?

Het traject is bedoeld voor onderwijsprofessionals uit het basis- of voortgezet onderwijs die een Lesson Study willen opzetten en begeleiden. We richten ons in eerste instantie op schoolopleiders en vakcoaches. Ook sectieleiders of docenten met een coördinerende taak komen in aanmerking. We adviseren om het Lesson Study traject met tenminste twee personen te organiseren op de school. Op die manier kunnen de organisatoren elkaar ondersteunen en dit vergroot de kans op succes.

Studiebelasting

Houd naast de zeven bijeenkomsten rekening met 30 uur voor voorbereiding op de bijeenkomsten én voor de organisatie van een Lesson Study op school. Deze Lesson Study vindt parallel aan de bijeenkomsten plaats: je dient voordat de eerste bijeenkomst plaatsvindt al te starten met de organisatie hiervan.

Aanmelding binnenkort mogelijk

Binnenkort is aanmelden mogelijk. Meld je nu al vrijblijvend aan voor de wachtlijst.

Incompany / maatwerk?

We bieden deze cursus ook incompany aan, desgewenst op maat gemaakt. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

Dr. Willemijn Schot

Heb je een (onderwijskundige) vraag, of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een incompanytraining of adviestraject op maat? We denken graag met je mee.

Neem contact met ons op via: onderwijsadviesentraining@uu.nl of 030 253 2261.

Over Onderwijsadvies & Training

Onderwijsadvies & Training traint onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. Wij bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken, en geven scholen en opleidingen onderwijskundig advies. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk om tot nieuwe perspectieven te komen. Onderwijsadvies & Training is onderdeel van de Universiteit Utrecht.

Betalings- en annuleringsvoorwaarden

Op alle diensten van Onderwijsadvies & Training zijn betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing.

Volg ons via: