Begeleiden en beoordelen van profielwerkstukken

• LocatieUtrecht
  • Duur4 bijeenkomsten
  • StartmomentDatum volgt nog
  • VoertaalNederlands
  • OnderwijsvormOp locatie
  • Prijs€970

Het begeleiden van leerlingen bij hun profielwerkstuk is een leuke maar soms ook lastige uitdaging. In deze cursus van vier dagdelen leer je hoe je leerlingen begeleidt bij hun onderzoeksproces, hoe je effectief feedback geeft en motiveert en hoe je voor een eerlijke beoordeling zorgt.

Misschien heb je als docent vragen als:

• Hoe daag ik mijn leerlingen uit het onderzoeksproces zoveel mogelijk in eigen hand te nemen?
  • Hoe geef ik effectief feedback?
  • Hoe kan ik de beperkte begeleidingstijd het beste benutten?
  • Hoe zorg ik voor een ‘eerlijke’ beoordeling die leerlingen houvast geeft in hun leerproces?

In deze cursus ontdek je de antwoorden op deze vragen, en hoe je dit kunt toepassen. We bespreken ook hoe je recht kan doen aan het verschil tussen havo en vwo leerlingen, en hoe je met je eigen collega’s afstemming over het pws kan bereiken. Tot slot is er ook ruimte voor eigen leervragen.

Bestemd voor

Docenten havo/vwo van alle vakken die leerlingen begeleiden bij profielwerkstukken.

€ 970,-

Groepsgrootte

Gezien de praktijkgerichte aanpak van de cursus wordt er gewerkt in groepen van maximaal 16 deelnemers.

Tijdsinvestering

Vier bijeenkomsten van een dagdeel (drie uur). Tussen de bijeenkomsten zitten steeds circa drie weken. De totale zelfstudietijd is circa twaalf uur.

Literatuur

In de cursus wordt gebruik gemaakt van het boek Eureka! Didactiek voor het leren onderzoeken in vwo én havo. Het handboek geeft docenten handvatten om leerlingen te begeleiden bij onderzoek en het leerrendement van leerlingen te beoordelen

Incompany / maatwerk?

We bieden deze cursus ook incompany aan, desgewenst op maat gemaakt. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

Cursusopzet

De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten van één dagdeel. Tijdens de bijeenkomsten staat het leren van elkaars ervaringen centraal, evenals het leren door kennis te nemen van de theorie over ‘leren onderzoeken’ en deze toe te passen. Elke bijeenkomst heeft een hoofdthema:

1. Een goede start maken met onderzoek.
    leerlingen ondersteunen bij het formuleren van een goed doordachte onderzoekbare hoofdvraag met deelvragen, en het verhelderen van onderzoekstaal (onderzoekscyclus en spelregels voor goed onderzoek).

2. De juiste balans vinden tussen sturen en loslaten bij het begeleiden van onderzoek.
    Hoe stel je goede vragen stellen, geef je aanwijzingen etc.

3. Hoe maak je feedback bij onderzoek compleet?

• Feed-up, feedback, feed forward
    • Feedback op leerproces, onderzoeksproces en
    • onderzoeksproduct
    • Peerfeedback: hoe werkt het goed?
  4. Beoordelen
    Proces en product; beoordelingsmodellen en beoordelingsprocedures.

Tussen de opeenvolgende bijeenkomsten zitten steeds circa drie weken, zodat de deelnemers met de opgedane inzichten aan de slag kunnen en de cursusliteratuur kunnen lezen. Deelnemers krijgen individuele feedback op hoe zij hun leerlingen schriftelijke feedback geven en beoordelen. In elke groep zullen daarnaast ook een of meer gespreksopnames van deelnemers met een (groep) leerlingen worden geanalyseerd.

Blijf op de hoogte

Deze cursus is nog niet gepland, dus aanmelden is nog niet mogelijk. Wil je een bericht ontvangen wanneer er nieuwe data gepland zijn? Meld je vrijblijvend aan voor de wachtlijst.

Incompany / maatwerk?

Dr. Ivana Brasileiro Reis Pereira

Heb je een (onderwijskundige) vraag, of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een incompanytraining of adviestraject op maat? We denken graag met je mee.

Neem contact met ons op via: onderwijsadviesentraining@uu.nl of 030 253 2261.

Over Onderwijsadvies & Training

Onderwijsadvies & Training traint onderwijsprofessionals gedurende hun hele loopbaan. Wij bieden maatwerkoplossingen bij onderwijsvraagstukken, en geven scholen en opleidingen onderwijskundig advies. We verbinden kennis uit de wetenschap met de onderwijspraktijk om tot nieuwe perspectieven te komen. Onderwijsadvies & Training is onderdeel van de Universiteit Utrecht.

Betalings- en annuleringsvoorwaarden

Op alle diensten van Onderwijsadvies & Training zijn betalings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing.

Volg ons via: