Leergang voor onderwijskundig leiderschap

Deze intensieve leergang is bestemd voor wetenschappers die in de regie van het universitaire onderwijs functioneren. De leergang bestaat uit meerdaagse thematische bijeenkomsten, een individueel project en één of twee studiereizen.

De leergang beoogt dat deelnemers na afloop inhoud kunnen geven aan verschillende aspecten van onderwijskundig leiderschap. Dat betekent dat u:

  • adequate probleemanalyses kunt maken van complexe onderwijskundige problemen;
  • praktische oplossingen voor actuele onderwijskundige vraagstukken rond ontwikkeling van het onderwijs kunt ontwerpen en (doen) implementeren;
  • beschikt over de vaardigheid om ontwikkeling van onderwijs en docentschap te stimuleren, organiseren en ondersteunen.

Inhoud

De leergang bestaat uit:

acht bijeenkomsten van anderhalve dag, over 15 maanden verspreid. Voor de bijeenkomsten worden vooraanstaande gastsprekers uitgenodigd, naast intervisiegroepen en presentaties van deelnemers;
werken aan een project met een opdrachtgever uit de eigen onderwijspraktijk;
een gezamenlijke studiereis en de mogelijkheid om één studiereis in kleiner gezelschap te ondernemen.

 

Deelname

De leergang staat open voor wetenschappers die in de regie van het onderwijs functioneren. Uw decaan kan u voordragen voor de leergang. Het programmabestuur besluit over toelating tot de leergang.

Deelnemers en etalage van

Leergang 2013-2014
Leergang 2011-2012
Leergang 2009-2010
Leergang 2008-2009
Leergang 2007-2008
Leergang 2006-2007
Leergang 2005-2006
Leergang 2004-2005
Leergang 2003-2004
Leergang 2002-2003
Leergang 2001-2002
Leergang 2000-2001

Evaluatiestudie

Effectonderzoek: Design and effects of an academic development programme on leadership for educational change