Hsiang-Hsuan (Alison) Liu: werken en wonen in Utrecht

Hsiang-Hsuan (Alison) Liu

Waarom ben je naar de Universiteit Utrecht gekomen?

"Ik wilde altijd al in de theoretische informatica werken, vooral met online algoritmes. In Taiwan zijn er niet zo veel mensen die op dit gebied werken. Dit verlangen motiveerde me om een duaal PhD traject in het Verenigd Koninkrijk te willen doen en later om me bij een onderzoeksteam in Polen aan te sluiten. Er zijn zoveel geweldige onderzoekers in Europa en er vinden hier belangrijke doorbraken plaats. Vooral aan de Universiteit Utrecht is er een sterke groep theoretische onderzoekers. Dus toen ik de vacature zag, dacht ik dat dit de beste kans ooit was, en wilde ik solliciteren."

Wat verbaasde je toen je hier voor het eerst ging werken?

"Ik vind het heel indrukwekkend hoe mensen aan deze universiteit altijd proberen het juiste te doen. Toen ik werd geïnterviewd voor mijn functie, legde de commissie me uit dat ze werkten met een vaste lijst met vragen. Ze deden dit om de sollicitatieprocedure eerlijk te laten verlopen. Zo konden ze de beste kandidaat vinden zonder vooroordelen of vooringenomenheid. Ik weet dat mensen in Nederland soms vinden dat er te veel regels zijn. Maar ik vind dit bewonderenswaardig."

• Geboren en getogen in Keelung, Taiwan
  • Dubbele PhD aan de National Tsing Hua University, Taiwan & University of Liverpool, Verenigd Koninkrijk
  • Postdoc aan de Universiteit van Wroclaw, Polen
  • Assistent-professor bij de Algoritmen en Complexiteit Groep, Universiteit Utrecht