Stemwijzer voor studenten
Van 12 t/m 14 mei zijn de Universiteitsraadverkiezingen. In deze stemwijzer vind je de belangrijkste standpunten van de vijf studentenpartijen voor de Universiteitsraad. Op wie ga jij stemmen?
Lees meer over Lijst VUURLees meer over de Partij voor de Utrechtse Student (PVDUS)
Lees meer over De Rechtvaardige Utrechtse Partij voor Studenten (RUPS)
LEES MEER OVER Student Coalition Utrecht (SCU)
LEES MEER OVER DE VRIJMOEDIGE STUDENTENPARTIJ (VSP)
Studentenleven
Waar staan de partijen voor als het gaat over het studentenleven?
- gelooft dat onderdeel zijn van een community het studentenleven verrijkt en bijdraagt aan zelfontwikkeling van studenten, en is trots op de vele studentenorganisaties die Utrecht rijk is.
- vindt dat alle studentenorganisaties, zoals studieverenigingen en -stichtingen, studentenverenigingen, maar ook sport- en culturele verenigingen, recht hebben op de juiste begeleiding en (financiële) ondersteuning.
- vindt dat de UU van studentenorganisaties moet vragen zorg te dragen voor een (sociaal) veilige omgeving, waar ruimte is voor iedereen om te participeren en zichzelf te zijn.
- is van mening dat grensoverschrijdend gedrag in elke vorm en onverantwoordelijke omgang met alcohol en drugs in geen enkele context getolereerd moeten worden.
- vecht voor hogere bestuursbeurzen; omdat studentenorganisaties een gigantische rol spelen in de ontwikkeling van studenten en de huidige financiële druk hier geen belemmering in mag zijn.
- staat voor studentensport; een groot onderdeel in het leven van de Utrechtse student, waar momenteel te weinig in geïnvesteerd wordt.
- vindt het belangrijk dat de waarde van een bestuursjaar bij een studentenorganisatie bekend wordt bij werkgevers. Daarom lobbyt de PvdUS voor een maatschappelijk certificaat dat dit kan aantonen.
- maakt zich hard voor de banden tussen studentenorganisaties en de universiteit, omdat deze bijdragen aan de zelfontplooiing en ontwikkeling van de studenten.
- vindt dat andere supermarktketens dan de Spar zich moeten kunnen vestigen op het Utrecht Science Park om keuzevrijheid te vergroten en de probleemwijkstatus van het Science Park te verhelpen.
- wil dat er meer ruimtes komen waar studenten elkaar informeel kunnen ontmoeten; studieruimtes zijn er voldoende, maar ontspanningsruimtes ontbreken.
- vindt dat er voor het bouwen van studentenhuizen naar meer locaties moet worden gekeken dan het Science Park. Ook elders in Utrecht moeten er woningen gebouwd kunnen worden.
- pleit ervoor dat door wo-, hbo- en mbo-studenten opgerichte start-ups de ruimte krijgen om zich op het Utrecht Science Park te vestigen. Zo kunnen we studenteninitiatieven ondersteunen. Denk aan een fietsenmaker, thriftshop of keuken vóór studenten dóór studenten.
- wil een uitbreiding van de (toegang tot) sportfaciliteiten op campus door sportabonnementen deels te subsidiëren.
- streeft naar kortingssystemen voor UU-studenten bij campusrestaurants.
- eist een breder voedselaanbod op de campus en in de (campus)restaurants met openingstijden in de avonden en de weekenden.
- vindt het studentenleven een viering van kennis en vriendschap, en ondersteunt daarom de bloei van verenigingen als bronnen van inspiratie en persoonlijke ontwikkeling.
- bepleit een terughoudende inhoudelijke bemoeienis van de universiteit met studieverenigingen, aangezien hun zelfstandigheid en creatieve vrijheid belangrijk zijn voor hun identiteit en voor hun betekenis binnen het studentenleven.
- streeft naar het bevorderen van persoonlijke ontwikkeling naast de studie, bijvoorbeeld door het verhogen van bestuursbeurzen, als blijk van erkenning van de Universiteit Utrecht voor de waardevolle inzet van studentbestuurders.
- streeft ernaar dat studieverenigingen vrijplaatsen zijn voor het volledige spectrum aan opvattingen binnen de universitaire gemeenschap, en dat zij in dit kader een faciliterende rol vervullen in het bevorderen van een inclusieve dialoog.
Onderwijs
Waar staan de partijen voor als het over onderwijs gaat?
- vindt dat de UU onderwijs moet aanbieden dat aansluit op de actualiteit en verbinding zoekt met hedendaagse maatschappelijke kwesties.
- is van mening dat kwalitatief onderwijs diverse perspectieven en wereldbeelden belicht om zo studenten op te leiden tot kritische wereldburgers.
- gelooft dat onderwijs zich moet focussen op leren in plaats van presteren; de 4,0-herkansingsregeling sluit hier niet op aan en moet afgeschaft worden.
- zet zich in voor anoniem tentamineren als de nieuwe norm op de universiteit.
- zet zich in voor het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs, dit ten behoeve van de studenten.
- verzet zich tegen het nieuwe reserveringssysteem van de UB, waarbij elke plek gereserveerd moet worden.
- zal zich blijven inzetten voor flexstuderen en de flexibilisering van het onderwijs, omdat dit in lijn ligt met onze visie op een universiteit die uitgaat van de omstandigheden van de student zelf.
- zet zich in voor het afschaffen van de minimale 4 en wil dat hiervoor een centrale regeling komt.
- vindt dat er uniforme regels moeten komen voor het behalen van vakken aan de Universiteit Utrecht. Momenteel verschillen de compensatieregels per studie, wat leidt tot ongelijkheid.
- vindt dat cijfercompensatie binnen hetzelfde vak altijd mogelijk moet zijn. Dit moet slagen niet makkelijker maken, maar ervoor zorgen dat studenten op een bredere set vaardigheden worden beoordeeld in plaats van op één enkel cijfer. Drie negens en een 5,4 moeten dus hoger gewaardeerd worden dan vier zessen.
- wil studenten beter belonen voor het halen van hoge cijfers, dit wordt mede bereikt door compensatiemogelijkheden. Studenten worden hierdoor gemotiveerd om meer dan een 5,5 te halen.
- gelooft dat docenten beter weten wat studenten nodig hebben dan het bestuur. Geef docenten meer flexibiliteit om studenten beter te begeleiden en hun lessen in te richten.
- streeft naar digitaal toegankelijk onderwijsmateriaal voor studenten die moeite hebben met fysieke toegang.
- eist de afschaffing van de 4-regeling die studenten die lager dan een 4,0 scoren verbiedt om een toetsing te herkansen.
- eist de invoering van een standaard jaarlijks printtegoed voor UU-studenten om gratis te kunnen printen wanneer dat nodig is.
- streeft naar onderwijs dat niet doorslaat in ideologisch gedreven agenda's, waarbij intellectuele vrijheid en objectiviteit centraal staan.
- staat voor een universitaire omgeving waarin academische excellentie, zoals cum laude, wordt erkend, beloond en aangemoedigd.
- vindt dat de Universiteit Utrecht proactief de banden met de Nederlandse samenleving moet versterken, onder andere door samenwerkingen met mbo- en hbo-instellingen te intensiveren.
- pleit voor het innoveren van het onderwijs en investeringen in de professionele ontwikkeling van docenten.
Diversiteit en inclusie
Hoe staan de partijen tegenover diversiteit en inclusie?
- vindt dat iedereen, ongeacht geaardheid, gender, afkomst, fysieke en mentale omstandigheden of achtergrond, hetzelfde recht heeft op toegankelijk en kwalitatief onderwijs.
- zet zich in voor voorzieningen voor studenten voor wie deelname aan de universitaire gemeenschap niet vanzelfsprekend is, zoals eerste generatiestudenten, studenten met een migratieachtergrond of studenten met een beperking.
- heeft gezorgd voor betere stilteruimtes, genderneutrale toiletten en gratis menstruatieproducten voor alle studenten op de UU.
- gelooft in de kracht van diversiteit binnen het onderwijs: alleen door verschillende perspectieven te belichten, kan de UU het beste onderwijs bieden.
- staat voor een universiteit waar studenten zich zowel welkom als gehoord voelen.
- vindt dat studentenverenigingen die zich schuldig maken aan wangedrag, zoals het verspreiden van "bangalijsten", strenger moeten worden bestraft.
- gelooft dat diversiteit bewezen effectievere besluitvorming bevordert. Mede daarom steunt RUPS diversiteitsinitiatieven.
- vindt dat gerichte aanvallen op gemarginaliseerde groepen via het vernielen van onder andere pridevlaggen of religieuze objecten actief moeten worden bestreden.
- vindt dat vrijheid van meningsuiting en zelfexpressie in deze roerige tijden onmisbaar zijn.
- streeft naar selectieprocedures voor numerus-fixusopleidingen die gelijke kansen bieden voor studenten zonder hoogopgeleide ouders.
- wenst het behoud van gratis menstruatieproducten en meer bewustzijn erover op de campus.
- eist het behoud van EDI (Equality, Diversity and Inclusion) als centraal orgaan op de UU om niet institutioneel achtergesteld te raken met betrekking tot een inclusiever klimaat op de universiteit.
- eist een consistente doorontwikkeling van stilteruimtes op campus om overal voldoende ruimtes te hebben die aansluiten op de behoefte van studenten.
- hecht waarde aan het bevorderen van diversiteit in denkwijzen en het recht van iedereen om vrijelijk zijn of haar mening te uiten, inclusief afwijkende geluiden.
- verzet zich tegen diversiteitsquota, omdat mensen beoordeeld dienen te worden op hun kwaliteiten en niet op achtergrondkenmerken.
- vindt dat iedereen welkom is op de universiteit, maar gelooft niet dat identiteitspolitiek en symboolmaatregelen de diversiteit en inclusie bevorderen, maar soms juist contraproductief werken.
- pleit voor gebedsruimten voor alle religies en inclusieve kantines, met aandacht voor een gevarieerd aanbod, waaronder halalopties en vleesproducten.
Studentenwelzijn
Wat vinden de partijen belangrijk rondom studentenwelzijn?
- vindt dat de UU een actieve rol moet innemen in het verbeteren van het welzijn van studenten.
- zet zich in voor adequate en laagdrempelige begeleiding van studenten, zoals tutoraat, studieadviseurs, studentpsychologen en wellbeing-trainingen.
- gelooft in de rol van community en informele zorg in het voorkomen van mentale problematiek en vindt daarom dat de UU zich moet inzetten voor community-building, onder andere door goede en toegankelijke ondersteuning van studentenorganisaties.
- zet zich in voor betere faciliteiten en leefbaarheid op het Utrecht Science Park, zoals een toereikende supermarkt, meer horeca- en sportgelegenheden, en betere zorgfaciliteiten.
- gelooft in je studententijd als periode van ontwikkeling die om meer draait dan alleen studeren, maar door de huidige prestatiedruk ligt teveel focus op alleen de studie zelf.
- is van mening dat er van bovenaf en systeembreed gekeken moet worden hoe we psychologische problemen bij studenten kunnen voorkomen in plaats van verhelpen.
- is van mening dat het welzijn van studenten geen optelsom is van individuele gevallen, maar een negatieve ontwikkeling die bekeken moet worden vanuit het systeem.
- vindt dat door de gestegen kosten in levensonderhoud en de stijgende rente op studiefinanciering er te weinig aandacht is vanuit de universiteit voor zelfontplooiing.
- pleit ervoor dat studenten beter moeten worden geïnformeerd over vertrouwenspersonen en beschikbare faciliteiten voor sociale veiligheid en mentaal welzijn.
- vindt dat sociale veiligheidsinitiatieven, zoals het ‘Safe & Sound Festival’, niet mogen worden wegbezuinigd.
- ziet dat niet elke student zich geroepen voelt om bij een vereniging te gaan. Daarom moeten er meer laagdrempelige sociale activiteiten komen die open zijn voor iedereen. Dit om te helpen met het eenzaamheidsprobleem waar onze generatie mee kampt.
- wenst workshops rondom fysieke gezondheid zoals die er ook zijn voor mentale gezondheid.
- eist de ontwikkeling van programma's rondom financiële educatie om studenten beter te leren omgaan met hun financiën en schulden.
- vraagt om voldoende vertrouwenspersonen en studentenpsychologen per faculteit en de benodigde zichtbaarheid daarbij.
- bevordert eigen verantwoordelijkheid bij studenten, omdat academische groei hand in hand gaat met zelfstandigheid en persoonlijke ontwikkeling, ter voorbereiding op de professionele werkelijkheid buiten de universiteitsbubbel.
- streeft naar preventie van psychische klachten, door meer aandacht te geven aan het ontwikkelen van levensvaardigheden.
- wil een universiteit die altruïsme aanmoedigt en studenten stimuleert actief naar elkaar om te kijken.
- pleit voor een omgeving waarin studenten met afwijkende meningen en overtuigingen zich veilig voelen om deze vrijuit te uiten.
Duurzaamheid
Wat vinden de partijen van duurzaamheid?
- gelooft dat de UU als één van de grootste onderwijsinstellingen in Nederland een voorbeeldrol dient in te nemen in het tegengaan van de klimaatcrisis.
- vindt dat de UU alle banden met de fossiele industrie dient te verbreken.
- zet zich in voor een klimaatneutrale universiteit in 2030; zo heeft VUUR ervoor gezorgd dat de temperatuur in alle UU-gebouwen is verlaagd om energie te besparen.
- heeft gezorgd dat er plantaardige en glutenvrije koffieautomaten op de universiteit zijn.
- is van mening dat het streven naar duurzaamheid één van de leidende strategische principes van de Universiteit Utrecht moet zijn.
- steunt het voornemen van de Universiteit Utrecht om in 2030 klimaatneutraal te zijn.
- is kritisch op de banden van de universiteit met niet-duurzame bedrijven.
- gelooft er sterk in dat de Universiteit Utrecht als organisatie meer gebruik kan maken van de kennis die we in huis hebben op het gebied van duurzaamheid. Zo zouden studenten als extra baan mee kunnen denken over de problematiek van de universiteit omtrent duurzaamheid.
- pleit voor meer fysieke vergroening van de universiteit, zowel ter bevordering van duurzaamheid als voor een aantrekkelijkere campus.
- vindt dat de Universiteit Utrecht haar voorbeeldrol op het gebied van duurzaamheid moet behouden. Daarmee kan zij andere universiteiten blijven uitdagen.
- streeft naar een klimaatneutrale universiteit in 2030.
- gelooft dat bezuinigingen samen kunnen gaan met verduurzaming. Zo is een slimmere thermostaat instellen zowel goedkoper als klimaatvriendelijker.
- streeft naar duurzaamheidsbeleid dat rekening houdt met behoud van kwaliteit van leven.
- wenst meer groen op campus.
- streeft naar minder voedselverspilling bij campusrestaurants.
- streeft naar tijdloze duurzaamheid door te bouwen met materialen en esthetische ontwerpen die de tand des tijds doorstaan.
- wil duurzaamheidsplannen die realistische doelen beogen en niet leiden tot excessieve lasten voor studenten.
- staat voor een gebalanceerde aanpak van duurzaamheid waarbij economische belangen niet uit het oog worden verloren.
- wil een open debat omtrent klimaat, waarbij kritiek kan worden geuit op alle duurzaamheidsplannen.
Internationalisering
Wat vinden de partijen van internationalisering?
- ziet in dat wetenschap landsgrenzen overstijgt en vindt dat de UU zich blijvend moet inzetten voor internationale samenwerking.
- gelooft dat het combineren van verschillende internationale perspectieven, zowel in het onderwijs als buiten het klaslokaal, een verrijking vormt voor alle studenten.
- vindt dat de UU zich moet inzetten om de kloof tussen Nederlandse en internationale studenten te verkleinen door bijvoorbeeld het organiseren van een Cultural Appreciation Week.
- is van mening dat de UU zich moet inzetten voor begeleiding en taalcursussen voor internationale studenten om de blijfkans voor hen die dat willen te vergroten.
- gelooft in een hoge kwaliteit van onderwijs op een universiteit waar iedereen zich welkom voelt.
- steunt het afremmen van een instroom van internationale studenten, als dit de kwaliteit van onderwijs ten goede komt.
- zet zich in voor een universiteit met een internationaal profiel waar eenieder zich welkom voelt.
- vindt dat uitwisselingen een belangrijk onderdeel kunnen vormen van je studententijd en passen in de vrije ontplooiing die we er allemaal op na moeten kunnen houden in onze studententijd.
- vindt dat internationale studenten ook vertegenwoordigd moeten worden in besluitvorming die de hele universiteit aangaat.
- pleit ervoor dat de universiteit internationale studenten actiever betrekt bij de academische gemeenschap.
- vindt dat de universiteit projecten als het Buddy Programme moet ondersteunen, waarmee internationale studenten door lokale studenten kennismaken met de lokale studentencultuur.
- vindt dat de Universiteit Utrecht kritisch internationale banden met andere universiteiten moet herevalueren.
- eist het verbreken van banden met Israëlische universiteiten, zolang niet is uitgesloten dat zij direct of indirect bijdragen aan apartheid.
- wil dat een kritische blik geworpen wordt op de voor- en nadelen van Engelstalige bachelors.
- streeft naar een kwaliteitswaarborging in het onderwijs waarmee diploma’s van de UU internationaal hoog aanzien blijven genieten.
- streeft naar het behoud van de Nederlandse identiteit binnen onze universiteit door het Nederlands te handhaven als voertaal en publicatietaal.
- ondersteunt maatregelen om de instroom van internationale studenten in balans te brengen met de behoeften van de Nederlandse samenleving, gezien de beperkte toegang tot hun gewenste opleiding en huisvesting door o.a. voorrang voor internationale studenten.
- wil de instroom van internationale studenten in lijn brengen met de capaciteit van de Universiteit Utrecht, zodat zowel de kwaliteit van begeleiding als de studentervaring aanzienlijk wordt versterkt.
- vindt dat academici meer belang hebben bij internationalisering dan praktisch geschoolden, en wil daarom dat de Universiteit Utrecht zich meer richt op de lokale problematiek waarmee de Nederlandse samenleving wordt geconfronteerd, om de kloof te verkleinen.