Public engagement in het onderwijs: Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen

Samen met een groep enthousiaste collega’s, de Public Engagement Fellows van het Open Science Programma, denk ik na over maatschappelijke betrokkenheid in onderzoek en onderwijs. Vorig jaar interviewden wij elkaar om te verkennen wat dat begrip betekent voor ons. Eén van onze lessen was dat je met het trainen en opleiden van maatschappelijk betrokken wetenschappers niet vroeg genoeg kan beginnen. Die les nam ik meteen ter harte.

In gesprek met studenten maakte ik een opzet voor een module over public engagement. Het doel: kennis over de meerwaarde van maatschappelijke betrokkenheid in onderzoek en onderwijs vergroten, en vaardigheden ontwikkelen om het zelf goed te kunnen doen.

In samenwerking met het Centrum voor Wetenschap en Cultuur, persvoorlichting, en andere PE-fellows oefenen en experimenteren de studenten een aantal maanden met het vertalen van wetenschappelijk onderzoek naar verschillende doelgroepen. Ook gaan ze in gesprek met ‘de onbekende’ over onderzoek, leren ze impactmetingen op te zetten, en ontwikkelen ze zelf een eigen product of activiteit op basis van hun eigen (scriptie)onderzoeken.

Mijn eerste ervaringen tot nu toe zijn dat ik net zo hard als de studenten aan het leren ben over hoe je goed aan maatschappelijke betrokkenheid doet. Want had ik zelf eigenlijk wel eens goed nagedacht over hoe ik de impact van een blog of een gastcollege kon evalueren? Weet ik zelf goed genoeg hoe ik me als wetenschapper wil profileren in het maatschappelijk debat, en waar mijn grenzen liggen? En ben ik wel eens echt met mijn publiek in gesprek geweest, of was het toch tot nu toe meer een monoloog over mijn onderzoek?

De module houdt me een spiegel voor, geeft me nieuwe handvatten, en maakt ons allemaal meer gefocust op en vaardig in dat waar we ons werk allemaal voor doen: het maken van impact. Het is heerlijk om daar echt samen met studenten over na te denken en aan te werken.

Ik kan nu zeggen dat het klopt: maatschappelijke betrokkenheid, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen! Ik raad anderen aan om deze les ter harte te nemen en samen met studenten en promovendi te verkennen en te experimenteren hoe je aandacht kunt vrijmaken om aan public engagement-vaardigheden te werken. Studenten kunnen bijvoorbeeld meedenken en meewerken aan maatschappelijke betrokkenheid in jouw onderzoek. En als je zelf niet vroeg genoeg bent begonnen: geeft niks. Stel je open en leer mee!

Dr. Marij Swinkels is onderzoeker en docent bij de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie. Zij organiseerde een honoursmodule voor studenten over public engagement.

In Beeld

Dit artikel staat ook in de tweede editie van het magazine In Beeld, vol met inspirerende columns, achtergrondverhalen en ervaringen van onderzoekers en ondersteunend medewerkers. 

Open het magazine