Perspectief op... duiven tellen voor de wetenschap

Leerlingen van het vmbo, havo en vwo kunnen met het digitale onderwijsprogramma ‘Relatie mens & dier in het vizier’ van het Universiteitsmuseum Utrecht (UMU) bijdragen aan echt wetenschappelijk onderzoek.

Leerlingen maken tijdens het programma kennis met dr. Vivian Goerlich en dr. Franck Meijboom, onderzoekers bij de faculteit Diergeneeskunde. Vivian focust zich met haar onderzoek op de stadsduif. De leerlingen stellen hun eigen onderzoeksvraag op, en proberen deze te beantwoorden door duiven te tellen. De uitkomsten van de duiventellingen helpen Vivian inzicht te krijgen in de verspreiding en aantallen van stadsduiven. Franck onderzoekt hoe mensen op een verantwoorde manier met dieren kunnen omgaan. Leerlingen brengen aan de hand van foto’s hun ideeën en emoties over dieren in kaart. Franck verzamelt de resultaten van het onderzoek van de leerlingen om te gebruiken in zijn onderzoek.

Het onderwijsprogramma werd ontwikkeld door Charlotte Gentenaar vanuit het UMU, in samenwerking met dr. Franck Meijboom, dr. Vivian Goerlich en een docent van de Utrechtse middelbare school Academie Tien.

Met dit citizen science-programma kunnen leerlingen wetenschappers actief helpen bij het opzetten en uitvoeren van onderzoek. We hopen hen daarmee te inspireren de rol van onderzoeker aan te nemen.

Charlotte Gentenaar is educator bij het Universiteitsmuseum Utrecht (UMU)

De informatie uit de duiventellingen helpt ons bij biologische vraagstukken, bijvoorbeeld over hoe duiven in de stad overleven. Net als mensen worden zij blootgesteld aan milieuvervuiling en de mate van vervuiling is te meten in hun veren en eieren. Wij kunnen zo de gevolgen van milieuvervuiling op duiven en hun nakomelingen onderzoeken.

Een meerwaarde van dit programma vind ik dat je geen universiteit moet hebben gedaan om een onderzoek te kunnen doen.

Docent die met zijn leerlingen het programma volgde

In Beeld

Dit artikel staat ook in de tweede editie van het magazine In Beeld, vol met inspirerende columns, achtergrondverhalen en ervaringen van onderzoekers en ondersteunend medewerkers. 

Open het magazine