Een paar vragen over impact meten

Wat zijn goede publieksactiviteiten, wat werkt, wat niet, en hoe kun je dat meten? Met die vragen houdt Stephanie Helfferich zich bezig bij het CWC. Hieronder beantwoordt zij een paar veelgestelde vragen over impact meten.

Waarom wil je de impact meten van publieksactiviteiten?

Allereerst om te kunnen bepalen of je de goede dingen doet. Als onderzoeker wil je dat alle tijd en energie die je in een publieksactiviteit steekt, ook wat oplevert. Ook wil je kunnen laten zien dat het geld goed besteed was aan degene die ervoor betaalt. En wij willen beter advies kunnen geven aan onderzoekers die iets van plan zijn met een breed publiek, en de kwaliteit van publieksactiviteiten in het algemeen verhogen.

Is “impact” niet veel te vaag om te kunnen meten?

Het is lastig aantonen dat publieksactiviteiten leiden tot maatschappelijke veranderingen over de langere termijn, omdat daar zoveel andere factoren ook een rol in spelen. Maar je kunt wel kijken of je publieksactiviteit iets teweeg brengt bij je bezoekers. Madelijn Strick, onderzoeker bij Sociale, Gezondheids- en Organisatiepsychologie, legt dat heel mooi uit in dit filmpje, waarin ze verslag doet van onze eerste poging tot impactmeting op het Betweter Festival:

.......................................................
Quiz weekend van de wetenschap

Op wat voor manieren kun je impact meten?

Naast een klassieke vragenlijst kun je ook speelsere manieren bedenken, zodat het leuker wordt voor je respondenten en je ook meer respons krijgt. Op het Weekend van de Wetenschap voegde bioloog Corette Wierenga een quiz toe aan haar activiteit en microbioloog Mirjam Duijvestijn een puzzel, om te meten of de deelnemers iets hadden geleerd.

tevredenheidsmeting weekend van de wetenschap

Een snelle tevredenheidsmeting na afloop van een activiteit kan met een eenvoudige opzet toch al informatie geven.

evaluatie

Nikae te Moller doet onderzoek naar het bewegingsapparaat en had over haar onderzoek een dansvoorstelling gemaakt. Zij liet de bezoekers van de voorstelling aangeven hoe goed ze het begrepen hadden en hoe leuk ze het vonden, simpelweg met een schoolbord en magneetjes.

Zo kun je met relatief eenvoudige middelen toch iets te weten komen over wat je teweeg brengt bij je publiek. Belangrijkste is: bepaal vantevoren wat je graag wil bereiken en bij wie. Vervolgens bedenk je een activiteit waarvan je vermoedt dat die geschikt is om dat doel bij die mensen te bereiken. En tot slot bedenk je een manier om te meten of dat ook gelukt is.

Een nuttige en heel uitgebreide handleiding om impact te evalueren vind je bijvoorbeeld in de Evaluation Toolkit van de Queen Mary University in London.

Heb je meer goede voorbeelden, tips en ervaringen op het gebied van impact meten? Laat het ons weten, dan delen wij die kennis weer met andere onderzoekers. Ook met vragen kun je altijd contact opnemen.