Achter de schermen: Weekend van de Wetenschap

Het Weekend van de Wetenschap is een landelijk evenement in het eerste weekend van oktober waarbij kennisinstellingen een kijkje achter de schermen geven in de wereld van wetenschap en techniek. De activiteiten in het weekend zijn gratis toegankelijk en voornamelijk gericht op families met kinderen.

We zoeken ieder jaar naar activiteiten waar bezoekers wetenschap kunnen ervaren, bijvoorbeeld door mee te doen aan een experiment of interactieve lezing of zelf aan de slag te gaan met onderzoek. Voor de afgelopen twee edities moesten we een ander format bedenken vanwege de coronamaatregelen. In 2020 ontwikkelden we daarom Operatie Breinbreker, een interactieve wetenschapsshow in TivoliVredenburg. Dat beviel zo goed, dat we de show nu los van Weekend van de Wetenschap blijven organiseren. In 2021 gebruikten we een format waarbij bezoekers een verrassingsprogramma met drie verschillende activiteiten volgden. In de praktijk bleek dat te rommelig. Maar er waren wel voordelen. Doordat wij een route voor de bezoekers maakten, ontdekten ze allemaal verschillende wetenschappelijke disciplines. Bovendien was er meer tijd en ruimte voor een gesprek tussen de bezoekers en wetenschappers. We kijken nu hoe we dit soort elementen in de volgende editie terug kunnen laten komen.

Mijn rol in de organisatie van het Weekend van de Wetenschap speelt zich af achter de schermen en ik ben er trots op om op die manier een radertje in het geheel te zijn. Sprekers regelen, meedenken over het programma en de publiciteit, op de dag zelf duizend en één dingen klaarzetten, uitvoeren, opruimen, uitzoeken. De voldoening is iedere keer weer groot bij het zien van al die nieuwsgierige bezoekers (klein én groot!) en hoeveel plezier ze beleven, en van de collega’s die er met hun activiteiten weer in zijn geslaagd er een mooie dag van te maken.

Ik vind het belangrijk om de kern van ons onderzoek in niet-academische taal uit te leggen, zodat een breed publiek weet wat je allemaal kúnt onderzoeken. Vaak vinden mensen het verrassend dat je al bij baby’s onderzoek naar taal kunt doen. Het publiek mee laten doen met een taalexperimentje en de resultaten meteen zichtbaar kunnen maken (en naast resultaten uit een ‘echt’ experiment te leggen), vond ik erg leuk. De grafiek was minder ‘mooi’, maar daardoor kon ik meteen ook uitleggen hoe belangrijk het is om voldoende proefpersonen te testen in je onderzoek.

In Beeld

Dit artikel staat ook in de tweede editie van het magazine In Beeld, vol met inspirerende columns, achtergrondverhalen en ervaringen van onderzoekers en ondersteunend medewerkers.

Open het magazine
Activiteit met verf tijdens het Weekend van de Wetenschap 2021