Van bekrompenheid tot een inclusieve stad
Hoe kijken bewoners van Utrecht aan tegen diversiteit? En hoe ervaren zij het meedoen aan een film over diversiteit? Die vragen gaat psychologe Madelijn Strick proberen te beantwoorden met steun van het Public Engagement Seed Fund.
Samen met Dr. Lars Tummers van Utrecht School of Governance, regisseur Ruud Bisseling en Gemeente Utrecht maakt ze een film waarin verschillende sociale groepen uit Utrecht worden samengebracht, waaronder universitaire studenten, mensen met een Turkse of Marokkaanse migratieachtergrond, Tuindorpers en ‘Oud-Utrechters’ (o.a. uit Sterrenwijk). Aan de film is een vragenlijstonderzoek gekoppeld. Met dat onderzoek worden bewoners gevraagd hoe ze het samenleven met diverse sociale groepen in Utrecht ervaren.
Waarom is de film een goed voorbeeld van public engagement?
“De deelnemers komen uit meerdere sociale groepen in Utrecht dus de groep is heel divers. We hebben expliciet als doel gesteld om ze actief te betrekken bij het onderzoek. We delen de opzet, resultaten en conclusies van het project met de deelnemers via interactieve discussies en laagdrempelige uitleg. We maken bijvoorbeeld een aantrekkelijk en toegankelijk geschreven boekje met veel beeld en weinig tekst wat mensen na afloop mee naar huis mogen nemen. De deelnemers zijn dus niet alleen deelnemers, maar ook ‘eindgebruikers’ van het onderzoek. Op deze manier betrekken wij een diverse groep Utrechters bij de werking en opbrengsten van wetenschappelijk onderzoek. In een terugkomsessie willen we hen vragen hun ervaringen met ons delen, en we willen dan ook polsen in hoeverre hun kennis en begrip van wetenschappelijk onderzoek is vergroot.”
De deelnemers zijn niet alleen deelnemers, maar ook eindgebruikers van het onderzoek
Wat is het belang van public engagement?
“Het project is een samenwerking tussen de Gemeente Utrecht en de Utrecht Young Academy (UYA), een platform van ambitieuze jonge academici aan de Universiteit Utrecht. Een belangrijk doel van de UYA is om de wetenschappelijke denkwijze zichtbaar en toegankelijk te maken voor de samenleving. Sommige mensen groeien op in een milieu waar veel mensen hebben gestudeerd, dan ligt de mogelijkheid om zelf te gaan studeren voor de hand. Maar er zijn ook segmenten in de samenleving waar mensen nauwelijks met wetenschap in aanraking komen. Dat is jammer, want ook voor hen heeft de wetenschap veel relevants en spannends te bieden.
Wetenschap draait om nieuwsgierigheid; met een open en onderzoekende blik naar de wereld kijken. De wetenschap moet een keuze zijn die voor iedereen zichtbaar en toegankelijk is, ook al ben je de eerste in je familie die een universiteit vanbinnen ziet. Wij proberen mensen de hand te reiken door spannende activiteiten te bedenken die de deelnemers op een leuke manier in contact brengen de wetenschap, zodat ze zélf kunnen meemaken wat wetenschappers doen en hoe het in zijn werk gaat.”
Waarom hebben jullie een aanvraag gedaan voor het seed fund?
“Via de Utrecht Young Academy hoorden we over de subsidiemogelijkheid. Wij waren meteen enthousiast en hebben een aanvraag gedaan die gelukkig werd gehonoreerd. De subsidie stelt ons in staat om de communicatie met de deelnemers professioneel aan te pakken. Bijvoorbeeld om een goede terugkomsessie met de deelnemers te organiseren en aantrekkelijk informatiemateriaal te ontwikkelen.”
Raadt u collega-onderzoekers aan een public engagement-activiteit te doen?
“Jazeker! Het project kost veel tijd en ik vind het best spannend of het allemaal gaat lukken. Maar ik krijg veel energie van de positieve insteek van het project en de goodwill die we krijgen. En wat ik persoonlijk heel gaaf vind: we zijn samen een film aan het produceren! Echt met alles erop en eraan: een regisseur, een filmscript, professionele camera’s. Ik had nooit gedacht dat ik zoiets zou kunnen doen binnen mijn wetenschappelijke werk.”