Publieksactiviteiten: tips van onderzoekers

“Fun, deeply satisfying. Lots of work, but do it!” en  “Ik zou het volgend jaar heel graag weer doen”. Onderzoekers die met hulp van het Public Engagement Seed Fund publieksactiviteiten deden, zeggen bijna unaniem: het is veel werk, maar zeer de moeite waard.

Dat blijkt uit de evaluaties van de ontvangers van het Public Engagement Seed Fund tot nu toe. Dit fonds van de Universiteit Utrecht biedt onderzoekers de kans om kleine bedragen aan te vragen voor innovatieve, onderzoeksgerelateerde public engagement-activiteiten. Inmiddels hebben we twee rondes achter de rug. Tijd om wat tips te delen.

Evalueer: vraag deelnemers naar hun ervaringen

  • Bezoekers van de Dag van de Filosofie kregen een evaluatieformulier. Dat leverde nuttige informatie op over wat bezoekers verwachtten en hoe ze dag ervaren hadden. Initiatiefnemer Ingrid Robeyns: “We delen ons evaluatieformulier graag met collega's van de Universiteit Utrecht die daar iets aan kunnen hebben.”
  • Organiseer na afloop van een evenement een reflectiebijeenkomst met alle medewerkers, om ervaringen uit te wisselen. "Dit levert nuttige feedback op voor een vervolg" - Paulien van Bentum, die een Escape Room organiseerde voor het Weekend van de Wetenschap
Come up with an ambitious idea. Something that you really want to do yourself

Onderzoek eerst wat je publiek nodig heeft

  • Identificeer je belangrijkste doelgroep en zoek uit of ze niet iets anders te doen hebben op de dag dat jij ze op je evenement wilt hebben – tip van Ingrid Robeyns, die erachter kwam dat beoogde doelgroep Utrechtse gymnasiumleerlingen allemaal op Romereis waren tijdens de Dag van de Filosofie
  • "Ga de diepte in met je publiek. Leg uit wat je achtergrond, doel en beoogde resultaten zijn van je onderzoek" - Madelijn Strick en Lars Tummers, initiatiefnemers van From Parochialism to an Inclusive City
  • Ga je kindercolleges organiseren? Marije Witsenboer heeft er inmiddels ervaring mee en heeft een hele lijst goede tips, zoals: “Laat de ouders ook toe, voor hen is de inhoud ook interessant” en “Kinderen vinden het leuk om les te krijgen in een echte collegezaal”. Al Marije’s tips vind je op intranet.
  • Als je een publieksactiviteit wil organiseren, onderzoek dan eerst wat je publiek nodig heeft, en ontwerp dan een activiteit die daar bij past. - Ralph Sprenkels en Beatrice de Graaf, die Ter Info ontwikkelden, en een bijpassende publieksactiviteit op het Weekend van de Wetenschap
Advies voor collega’s: gewoon doen

Onderschat niet hoeveel werk het is

  • Bijna alle Seed Fund ontvangers geven aan: onderschat niet hoeveel werk het is om iets te organiseren. Word niet zelf evenementenorganisator. Zorg dat je organisatiekracht begroot en tijdig inplant: dan kun je bijvoorbeeld vakmensen van het CWC of van de facultaire communicatieafdeling, maar ook bijvoorbeeld werkstudenten veel organisatorische taken uit handen laten nemen zodat jij je op de inhoud kunt richten. 
  • Als je een proefje, demonstratie of experiment wil gaan doen met een publiek, test het dan eerst uit op een paar representatieve testpersonen (bv kinderen, als je experiment voor kinderen is). Dat kan verrassende verbeteringen opleveren waar je zelf niet opgekomen zou zijn. Zo testte Paulien van Bentum haar Escape Room bij het Universiteitsmuseum
  • Heb je vrijwilligers nodig? Studenten zijn geweldige vrijwilligers, maar laten zich niet te lang van te voren vastleggen. Twee weken voor het evenement heb je meer kans. - Ingrid Robeyns

Practice your pitch

  • Madelijn Strick en Lars Tummers deden hun project samen met de gemeente. Ze moesten wel 5x een hun idee daar pitchen voordat de gemeente ja zei. Tip: practice your pitch!
  • Maak gebruik van de binnen de Universiteit Utrecht beschikbare expertise. Paulien van Bentum maakte voor haar Escape Room gebruik van ervaring met Escape Rooms bij het Freudenthal Instituut, van de Instrumentenmakerij voor het maken, en van het Universiteitsmuseum voor het testen. Of, als je een proefje verzint voor kinderen, maak dan gebruik van de kennis bij het Wetenschapsknooppunt over hoe je demonstratie en activiteit op een voor kinderen logische en aantrekkelijke manier kunt vormgeven.

Meer tips

Voor meer gedetailleerde tips kun je contact opnemen met de vorige Seed Fund ontvangers: