Soorten promotietrajecten

Aan de Universiteit Utrecht zijn er verschillende manieren om te promoveren: als werknemer van de universiteit of het UMC Utrecht, of zonder in dienst te zijn van de universiteit of het UMC. Voor alle promovendi gelden dezelfde ingangseisen en kwaliteitseisen aan het proefschrift.

Promoveren als werknemer

Om als werknemer aan de universiteit of het UMC te promoveren werk je in veel gevallen aan een vastgesteld project binnen een groter onderzoeksproject. In sommige gevallen werk je op basis van een zelf ingediend onderzoeksvoorstel via bijvoorbeeld NWO.

Je kunt solliciteren op een van onze vacatures, of contact opnemen met de Graduate School om te informeren naar andere mogelijkheden.

Op werknemerpromovendi is de cao Nederlandse Universiteiten van toepassing.

Bekijk vacatures

Promoveren zonder dienstverband bij de Universiteit Utrecht

Naast het promoveren als werknemer van de universiteit of het UMC zijn er nog andere mogelijkheden om aan een promotieonderzoek te werken.

Beurspromovendus

Een beurspromovendus heeft geen arbeidsovereenkomst met een universiteit, maar ontvangt financiering voor een promotieonderzoek van een externe beurzenverstrekker. Naast de eisen die een beurzenprogramma stelt aan kandidaten is het ook een voorwaarde dat je aan de Universiteit Utrecht wordt toegelaten tot de promotie. Dat betekent dat je moet voldoen aan de ingangseisen, en dat je een beoogd promotor hebt. De Graduate School kan je hierbij adviseren.

Bekijk een overzicht van beurzenverstrekkers

Extern gefinancierde promovendus

Extern gefinancierde promovendi mogen in de tijd van hun eigen werkgever (bijvoorbeeld een overheid of onderzoeksinstituut) hun promotieonderzoek doen. Vaak worden zij een gedeelte van hun aanstelling vrijgesteld voor het onderzoek. Het salaris wordt dus betaald door de eigen werkgever, maar het promotieonderzoek wordt begeleid door een promotor van de Universiteit Utrecht of het UMC Utrecht. Informeer bij je eigen werkgever naar de mogelijkheden. De Graduate School kan je adviseren over het zoeken van een beoogd promotor.

Bekijk de Graduate Schools

Buitenpromovendus

Buitenpromovendi ontvangen geen financiering voor hun promotieonderzoek in de vorm van een salaris of beurs, maar promoveren in hun eigen tijd op basis van eigen middelen. Als buitenpromovendus word je begeleid door een promotor van de Universiteit Utrecht. Veelal wordt er parttime onderzoek gedaan en is er geen vaste werkplek op de universiteit, waardoor je als buitenpromovendus op een iets grotere afstand van de universiteit staat. Van de promovendus vraagt dat een grote mate van zelfstandigheid. Aan de kwaliteit van de begeleiding en het proefschrift worden echter dezelfde eisen gesteld als bij de andere type promotietrajecten.

Het traject van een buitenpromovendus wordt vaak, door het parttime karakter, over een langere periode gepland dan de andere trajecten. De intensiteit van de begeleiding wordt hierop afgestemd. Daarom is het echter wel van groot belang om samen met je beoogd promotor afspraken te maken over voortgang. Net als bij de andere type trajecten volgt na ongeveer een kwart van het promotietraject een evaluatiegesprek waarin wordt bepaald of het onderzoek van dusdanige kwaliteit is dat het kan leiden tot een promotie, het zogenaamde ‘go/no-go-gesprek’.

Ben je geïnteresseerd in een promotie als buitenpromovendus? De Graduate School kan je helpen bij het vinden van een beoogd promotor.

Bekijk de Graduate Schools