Mindlab: Een theatervoorstelling die het hart van de wetenschap raakt

Bij de Universiteit Utrecht willen we dat medewerkers zich thuis voelen, dat mensen betrokken zijn bij elkaar en er ruimte is voor ontwikkeling, ontmoeting, kennisdeling en een open gesprek. Daarom vinden we het belangrijk om met elkaar in gesprek gaan, over wat een prettige en veilige werkomgeving is, hoe we hier samen aan kunnen werken en wat ieders eigen verantwoordelijkheid daarin is. Met de theatervoorstelling Mindlab hebben we dit gesprek kunnen faciliteren, een omgeving gecreërd waarin dilemma’s bespreekbaar zijn en er ruimte is voor een open gesprek.

"Je bent niet wie je denkt dat je bent. Je bent wat je doet."

Over Mindlab

Mindlab raakt het hart van de wetenschap, en gaat over waarheidsvinding, waarden en waarachtigheid binnen het instituut ‘de universiteit’. Het is een sciencefictionthriller die ons allen kan overkomen als we onze eigen waarheid en impact van handelen in volledige transparantie durven te beleven. Wat gebeurt er als cognitieve dissonantiereductie onze mind heeft verlaten…Veni, Vidi, Vici?

"Indrukwekkend, confronterend, omdat er zoveel herkenbaars in voorkomt. Het is ook nog eens een prachtige ervaring van theaterkunst: bijzonder, na een lange tijd waarin het niet mogelijk was voorstellingen te bezoeken door de pandemie."

Mindlab bij de Universiteit Utrecht

de acteurs van de voorstelling Mindlab beelden uit dat zij niks horen, zien en zeggen
Foto uit de voorstelling

De voorstelling is ontwikkeld door TheaterMakers Radio Kootwijk, mede op basis van interviews met medewerkers van de Universiteit Twente en de Universiteit Utrecht. Begin 2020 is de voorstelling met overweldigend succes in première gegaan met genodigden uit Twente en Utrecht. Vanaf oktober 2021 werd de voorstelling voor alle medewerkers van de Universiteit Utrecht gespeeld in het theater van Parnassos. Na afloop was er ruimte om met collega’s na te praten in het Mindlab Café. Alle voorstellingen in Utrecht zijn inmiddels geweest. Veel van de UU medewerkers zijn naar één van de voorstellingen geweest en het was een succes. De reacties variëren van 'indrukwekkend' en 'het triggert je echt om te reflecteren en gesprekken aan te gaan' tot 'zeer herkenbaar' en 'aangrijpend'.

Reacties voorstelling

Ben je benieuwd naar de reacties op de voorstelling? Bekijk in de video wat de voorstelling losmaakte bij medewerkers van de Universiteit Utrecht.

Waarom Mindlab?

Het is de bedoeling dat deze voorstellingen helpen bij het voeren van gesprekken over wat een veilig en inspirerend klimaat binnen de universiteit inhoudt en hoe we dat met elkaar kunnen creëren: hoe geven we onderwijs, hoe geven we leiding, hoe doen we onderzoek, hoe zorgen we voor een veilig werkklimaat en wat is ieders eigen verantwoordelijkheid daarin? Het is een voorstelling die naadloos past in een tijd van herbezinning en heroriëntatie; met meer aandacht voor de impact van ons werk, het waarderen van diversiteit in loopbanen, een veilige studie- en werkomgeving en vooral ook met meer aandacht voor samenwerken.

Mindlab is geen eindpunt, maar helpt bij het vormgeven van het beoogde vervolgtraject: door middel van de gesprekken en anonieme input onderzoeken we wat er nodig is om op zowel individueel, team- als organisatieniveau een prettige en veilige werkomgeving te creëren. Zo versterken we met elkaar het open werk- en leefklimaat van de universiteit.