Terugblik op Meet the Professor 2021: "De kinderen vonden het fantastisch. Ze hadden echt het gevoel om in gesprek te zijn."
De dag begon met een digitale opening voor alle professoren. Tijdens de opening kregen de professoren die al voor de vijfde keer meededen een digitale high five, werden de Stream the Professor-sterren even in het zonnetje gezet en deden we een kleine peiling via Mentimeter. Want wat vinden de profs nu eigenlijk spannender: videobellen met studenten of kinderen? En wat kost meer voorbereiding? Een ruime meerderheid vond videobellen met kinderen spannender, de voorbereidingstijd was bij de meesten hetzelfde. Tot slot wisselden de professoren in break out-rooms wat laatste tips uit met elkaar.
Er gaat een wereld voor hen open
De leerlingen hebben zich in de afgelopen periode goed voorbereid op het digitale bezoek. Elke maand openden ze een gouden envelop met een hint over de identiteit van de professor en een lesactiviteit. Door de hints en het activiteitenblad kwam de groep steeds meer te weten over de professor en de universiteit. Op 24 maart om 11:00 mochten ze op de videobellink klikken en kwamen ze er eindelijk achter wie hun professor was. Groep 6/7/8 van OBS Oog in Al vonden het onverwacht dat hun professor Elaine Mak (faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie) geen man in witte jas was en nog best jong. En ook voor groep 6A van Damiaanschool Zeist was het verrassend, de leerkracht vertelt: "De kinderen maken kennis met iets, wat voor de meesten ongrijpbaar is. Een professor is iemand met verwarde haren, die in een lab proefjes doet. Maar het blijkt toch een gewoon mens te zijn... Er gaat een wereld voor hen open."
Tijdens het videobellen vertelde de professor over zijn/haar onderzoek en mochten de leerlingen al hun vragen stellen. Voor groep 8 van OBS De Panda was dat een bijzondere ervaring: "De kinderen vonden het fantastisch. Ze hadden echt het gevoel om in gesprek te zijn." Groep 8 van de Beatrixschool heeft veel geleerd tijdens het gesprek: hoe je professor wordt, wat het werk van een professor inhoudt, over suikerziekte bij dieren, hoe veel een professor moet overleggen en het belang van congressen. Voor groep 7/8 van Montessori Griffensteyn was het halfuur eigenlijk te kort, de leerkracht schrijft: "We vonden het een leuk gesprek; veel interessante informatie. Beetje aan de korte kant. De kinderen hebben geleerd hoe nanomedicijnen werken, hoe klein ze zijn en wat voor functie ze hebben in het Coronavaccin."
Veel vragen
En wat vonden de professoren er eigenlijk van? Het liefst waren ze natuurlijk weer op de fiets naar de basisscholen gegaan. Want dat is toch het allerleukst – kennismaken met de leerlingen in hun eigen klaslokaal. Maar één ding was hetzelfde dit jaar: de nieuwsgierigheid en goede vragen van de leerlingen. Prof. dr. Paul Boselie (faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie) deelt een aantal vragen die hij kreeg: 'wat doet u met onderzoek dat mislukt?', 'van welke voetbalclub bent u fan?' en 'hebben jij en je collega's veel last van de Corona maatregelen?' Prof. dr. Marc Bonten (UMC Utrecht) vond de leukste vraag: "Heb jij ook zo'n witte jas?"
Prof. dr. Roos Masereeuw (faculteit Bètawetenschappen), vulde het digitale bezoek op een originele manier in: "Ik ben met mijn laptop in het lab gaan zitten zodat ze een beetje een idee hadden hoe het lab eruitziet. Er liepen ook studenten met labjassen rond, dus het was heel echt voor ze." Prof. dr. ir. Roel Vermeulen (faculteit Diergeneeskunde) heeft zelf ook veel uit het gesprek gehaald: "Heb een hele onderzoeksagenda meegekregen van de klas: luchtverontreiniging, plastic virussen en gezondheid! Aan het werk dus!"
Op de fiets
Er gaat toch niets boven een echt bezoek, dus ondanks de positieve reacties op de digitale editie hopen we dat de professoren op 23 maart 2022 weer op de fiets naar de scholen kunnen gaan.