Informatie over rollen van het Solis-id
Bij een verbintenis met de Universiteit Utrecht krijg je toegang tot IT-voorzieningen. Tot welke IT-voorzieningen je allemaal toegang hebt, hangt af van de rollen die zijn toegekend aan je Solis-id. Let op: Nadat je een e-mail van ons hebt ontvangen over een nieuwe rol of UU e-mailadres, kan het tot één werkdag duren voordat je hiervan gebruik kunt maken.
Mail ontvangen over een rol
Heb je een mail ontvangen over een gewijzigde rol? Of verlaat je (binnenkort) de universiteit? Hieronder vind je meer informatie.
Dit kunnen twee dingen zijn:
- Er is een rol toegevoegd: je hebt dan toegang gekregen tot additionele IT-voorzieningen (zoals een bepaalde applicatie of dienst);
- Er is een rol verwijderd: de toegang tot een specifieke IT-voorziening is weer verwijderd.
Een rol wordt nooit zomaar toegevoegd of verwijderd. Dit hangt meestal af van je (veranderde) functie, een aflopende periode, of iets wat je leidinggevende heeft doorgegeven.
Wanneer een rol is verwijderd, betekent dit niet automatisch dat je Solis-id niet meer werkt. Het gaat bij het toevoegen of verwijderen van een rol vaak om specifieke toegang tot IT-diensten. Wat de toevoeging of verwijdering van een specifieke rol voor jou betekent, lees je in de kopjes verderop op deze pagina waar de rollen staan beschreven.
Na beeindiging van je dienstverband of studie vervalt je Solis-id. Je hebt dan geen toegang meer tot IT-diensten van de UU en bijbehorende data. Denk aan de volgende dingen voordat je Solis-id vervalt:
- Stel persoonlijke data veilig. Denk aan e-mails of data die op je U-schijf, UU OneDrive, of SURFdrive staan. Na het verlaten van de UU wordt al je data op je U-schijf, OneDrive en SURFdrive verwijderd. Dat geldt ook voor data die je vanaf je OneDrive en SURFdrive gedeeld hebt met anderen. Als deze data voor anderen beschikbaar moet blijven, zul je deze vóór het verlaten van de UU moeten verplaatsen naar een gedeelde opslaglocatie zoals Teams of (voor medewerkers) de O-schijf. Vergeet ook niet een eventuele mobiele (UU-) telefoon of tablet met foto's of video's. Soms wordt ook de UU OneDrive gekoppeld op een mobiele telefoon of tablet: ook deze data is straks niet meer beschikbaar.
- Controleer of je persoonlijke e-mailadres dat bij ons bekend is klopt. Dit is handig wanneer er later nog contact nodig is. Studenten kunnen dit aanpassen in OSIRIS (of lees de instructie) en Studielink, en medewerkers via de tegel 'contactgegevens' op https://mijn.uu.nl.
Rolnamen voor medewerkers
Klik op een rol hieronder voor meer informatie over de rol.
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met de personeels- en salarisadministratie via salaris@uu.nl.
Wanneer krijg/verlies ik toegang tot mijn Solis-id?
- Bij (of enige tijd voor) in-dienst treding wordt je Solis-id actief.
- Na je uit-dienst datum heb je nog een bepaalde periode waarin je toegang houdt tot IT-diensten. Zorg ervoor dat je vóór je uit-dienst-datum eventuele persoonlijke data (zoals mails of data op je U-schijf, OneDrive, SURFdrive, etc.) veilig stelt. Hierna is toegang tot de data niet meer mogelijk en wordt deze verwijderd. Let op: sommige apparaten zoals telefoons synchroniseren automatisch met deze diensten wanneer je dat een keer hebt ingesteld. Ook via dat apparaat is (de lokaal gesynchroniseerde data) niet meer toegankelijk.
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Inloggen op computers en laptops voor medewerkers.
- Verbinden met wifi op de campussen van de UU.
- Gebruik maken van Microsoft 365 (Word, Outlook, Teams, OneDrive, etc.) op UU-werkplekken inclusief de mogelijkheid om het Office-pakket op maximaal vijf privé-apparaten te installeren.
- Toegang tot intranet.uu.nl en een eigen profielpagina.
- Inloggen op campuscard.uu.nl voor het aanvragen, activeren en blokkeren van jouw CampusCard. Deze kaart gebruik je mede om snel op Multifunctionals (printers) in te kunnen loggen.
- Inloggen op uu.topdesk.net voor het maken van meldingen en aanvragen van een groot aantal UU-diensten.
- Je krijgt een U-schijf voor het opslaan van persoonlijke data.
- Toegang tot de O-schijf voor het opslaan van documenten die je deelt met collega's. Toegang tot mappen op de O-schijf wordt beheerd door de QDS-beheerder van jouw afdeling.
- Gebruik maken van de printfaciliteiten van de UU.
- Toegang tot uu.nl/osirisdocent of uu.nl/osirisadmin, afhangend van je functie.
- Toegang tot uu.blackboard.com.
- Toegang tot bronnen van de Universiteitsbibliotheek. Kijk op www.uu.nl/universiteitsbibliotheek voor meer informatie.
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met de Personeels- en salarisadministratie via salaris@uu.nl.
Wanneer krijg/verlies ik toegang tot mijn Solis-id?
- Bij (of enige tijd voor) in-dienst treding wordt je Solis-id actief.
- Na je uit-dienst datum heb je nog een bepaalde periode waarin je toegang houdt tot IT-diensten. Zorg ervoor dat je vóór je uit-dienst-datum eventuele persoonlijke data (zoals mails of data op je U-schijf, OneDrive, SURFdrive, etc.) veilig stelt. Hierna is toegang tot de data niet meer mogelijk en wordt deze verwijderd. Let op: sommige apparaten zoals telefoons synchroniseren automatisch met deze diensten wanneer je dat een keer hebt ingesteld. Ook via dat apparaat is (de lokaal gesynchroniseerde data) niet meer toegankelijk.
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Inloggen op computers en laptops voor medewerkers.
- Verbinden met wifi op de campussen van de UU.
- Gebruik maken van Microsoft 365 (Word, Outlook, Teams, OneDrive, etc.) op UU-werkplekken inclusief de mogelijkheid om het Office-pakket op maximaal vijf privé-apparaten te installeren.
- Toegang tot intranet.uu.nl en een eigen profielpagina.
- Inloggen op campuscard.uu.nl voor het aanvragen, activeren en blokkeren van jouw CampusCard. Deze kaart gebruik je mede om snel op Multifunctionals (printers) in te kunnen loggen.
- Inloggen op uu.topdesk.net voor het maken van meldingen en aanvragen van een groot aantal UU-diensten.
- Je krijgt een U-schijf voor het opslaan van persoonlijke data.
- Toegang tot de O-schijf voor het opslaan van documenten die je deelt met collega's. Toegang tot mappen op de O-schijf wordt beheerd door de QDS-beheerder van jouw afdeling.
- Gebruik maken van de printfaciliteiten van de UU.
- Toegang tot uu.nl/osirisdocent of uu.nl/osirisadmin, afhangend van je functie.
- Toegang tot uu.blackboard.com.
- Toegang tot bronnen van de Universiteitsbibliotheek. Kijk op www.uu.nl/universiteitsbibliotheek voor meer informatie.
- Toegang tot video.uu.nl, het videoplatform van de UU, voor het opnemen van colleges en kennisclips. Voor hulp bij het werken met het UU videoplatform kan je contact opnemen met de key-user van jouw faculteit.
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met de Personeels- en salarisadministratie via salaris@uu.nl.
Wanneer krijg/verlies ik toegang tot dit Solis-id met beperkte rechten?
- Het Solis-id voor de kandidaat medewerker wordt verstrekt nadat er mondeling overeengekomen is dat je voor de UU komt werken.
- De rol van kandidaat medewerker gaat over in een medewerker rol (bijvoorbeeld WP, OBP of promovendi) nadat het administratieve proces volledig is afgerond. Zie de betreffende rol voor het moment waarop de nieuwe rol actief wordt.
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Gegevens controleren en aanvullen die nodig zijn voor de personeelsadministratie, voorafgaand aan het werken voor de UU.
- Toegang tot intranet.uu.nl
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met de Personeels- en salarisadministratie via salaris@uu.nl.
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met de Personeels- en salarisadministratie via salaris@uu.nl.
Wanneer krijg/verlies ik toegang tot dit Solis-id met beperkte rechten?
- Het Solis-id voor de W2W-deelnemer wordt verstrekt aan medewerkers die van rechtswege uit dienst gaan en deelnemen aan het work2work traject.
- De rol van W2W-deelnemer is 3 maanden geldig.
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Toegang tot loopbaanontwikkeling en de development guide op intranet.uu.nl
- Deelnemen aan diverse cursussen, trainingen en zelftests
Rolnamen voor studenten
Klik op een rol hieronder voor meer informatie over de rol.
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met de Studentenservice (https://students.uu.nl/contact/studentenservice).
Wanneer krijg/verlies ik toegang tot mijn Solis-id?
- Het Solis-id wordt 62 dagen voor de startdatum van de studie actief.
- Na de einddatum van je studie heb je nog een bepaalde periode (3 maanden na ontvangst van de e-mail over je gewijzigde rol) waarin je toegang houdt tot IT-diensten*. Je kunt in die tijd je persoonlijke data (zoals je mail, U-schijf, OneDrive, etc.) veilig stellen. Hierna is toegang tot de data niet meer mogelijk en wordt deze verwijderd. Let op: sommige apparaten zoals telefoons synchroniseren automatisch met deze diensten wanneer je dat een keer hebt ingesteld. Ook via dat apparaat is (de lokaal gesynchroniseerde data) niet meer toegankelijk.
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Inloggen op computers voor studenten.
- Verbinden met wifi op de campussen van de UU.
- Gebruik maken van Microsoft 365 (Word, Outlook, Teams, OneDrive, etc.) op UU-werkplekken inclusief de mogelijkheid om het Office-pakket op maximaal vijf privé-apparaten te installeren.
- Inloggen op uu.topdesk.net voor het maken van IT-gerelateerde meldingen.
- Je krijgt een U-schijf voor het opslaan van persoonlijke data.
- Gebruik maken van de printfaciliteiten van de UU.
- Inloggen op osiris-student.uu.nl voor het in- en uitschrijven voor cursussen.
- Toegang tot uu.blackboard.com.
- Toegang tot remindo.uu.nl.
- Toegang tot solisworkspace.uu.nl voor bepaalde applicaties.
- Toegang tot je digitale collegekaart via de MyUU-app.
- Toegang tot bronnen van de Universiteitsbibliotheek. Kijk op www.uu.nl/universiteitsbibliotheek voor meer informatie.
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met de Studentenservice (https://students.uu.nl/contact/studentenservice).
Wanneer krijg/verlies ik toegang tot mijn Solis-id?
- Het Solis-id wordt 62 dagen voor de startdatum van de studie actief.
- Na de einddatum van je studie heb je nog een bepaalde periode (3 maanden na ontvangst van de e-mail over je gewijzigde rol) waarin je toegang houdt tot IT-diensten*. Je kunt in die tijd je persoonlijke data (zoals je mail, U-schijf, OneDrive, etc.) veilig stellen. Hierna is toegang tot de data niet meer mogelijk en wordt deze verwijderd. Let op: sommige apparaten zoals telefoons synchroniseren automatisch met deze diensten wanneer je dat een keer hebt ingesteld. Ook via dat apparaat is (de lokaal gesynchroniseerde data) niet meer toegankelijk.
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Inloggen op computers voor studenten.
- Verbinden met wifi op de campussen van de UU.
- Gebruik maken van Microsoft 365 (Word, Outlook, Teams, OneDrive, etc.) op UU-werkplekken inclusief de mogelijkheid om het Office-pakket op maximaal vijf privé-apparaten te installeren.
- Inloggen op uu.topdesk.net voor het maken van IT-gerelateerde meldingen.
- Je krijgt een U-schijf voor het opslaan van persoonlijke data.
- Gebruik maken van de printfaciliteiten van de UU.
- Inloggen op osiris-student.uu.nl voor het in- en uitschrijven voor cursussen.
- Toegang tot uu.blackboard.com.
- Toegang tot remindo.uu.nl.
- Toegang tot solisworkspace.uu.nl voor bepaalde applicaties.
- Toegang tot je digitale collegekaart via de MyUU-app.
- Toegang tot bronnen van de Universiteitsbibliotheek. Kijk op www.uu.nl/universiteitsbibliotheek voor meer informatie.
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met de Studentenservice (https://students.uu.nl/contact/studentenservice).
Wanneer krijg/verlies ik toegang tot mijn Solis-id?
- Het Solis-id wordt 62 dagen voor de startdatum van de studie actief.
- Na de einddatum van je studie heb je nog een bepaalde periode (3 maanden na ontvangst van de e-mail over je gewijzigde rol) waarin je toegang houdt tot IT-diensten*. Je kunt in die tijd je data (zoals je mail, U-schijf, OneDrive, etc.) veilig stellen. Hierna is toegang tot de data niet meer mogelijk en wordt deze verwijderd. Let op: sommige apparaten zoals telefoons synchroniseren automatisch met deze diensten wanneer je dat een keer hebt ingesteld. Ook via dat apparaat is (de lokaal gesynchroniseerde data) niet meer toegankelijk.
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Inloggen op computers voor studenten.
- Verbinden met wifi op de campussen van de UU.
- Gebruik maken van Microsoft 365 (Word, Outlook, Teams, OneDrive, etc.) op UU-werkplekken inclusief de mogelijkheid om het Office-pakket op maximaal vijf privé-apparaten te installeren.
- Inloggen op uu.topdesk.net voor het maken van IT-gerelateerde meldingen.
- Je krijgt een U-schijf voor het opslaan van persoonlijke data.
- Gebruik maken van de printfaciliteiten van de UU.
- Inloggen op osiris-student.uu.nl voor het in- en uitschrijven voor cursussen.
- Toegang tot uu.blackboard.com.
- Toegang tot remindo.uu.nl.
- Toegang tot solisworkspace.uu.nl voor bepaalde applicaties.
- Toegang tot je digitale collegekaart via de MyUU-app.
- Toegang tot bronnen van de Universiteitsbibliotheek. Kijk op www.uu.nl/universiteitsbibliotheek voor meer informatie.
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met de Studentenservice (https://students.uu.nl/contact/studentenservice).
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Verbinden met wifi op de campussen van de UU.
- Inloggen op uu.topdesk.net voor het maken van IT-gerelateerde meldingen.
- Toegang tot uu.blackboard.com.
- Toegang tot remindo.uu.nl.
- Toegang tot solisworkspace.uu.nl voor bepaalde applicaties.
Rolnamen voor gasten
Klik op een rol hieronder voor meer informatie over de rol.
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met Solisbeheer UMCU via solisbeheer@umcutrecht.nl.
Wanneer krijg/verlies ik toegang tot mijn Solis-id?
- Het Solis-id wordt 14 dagen voor de in-dienst datum actief.
- Na de uit-dienst datum heb je 14 dagen om data veilig te stellen. Hierna is inloggen niet meer mogelijk.
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Inloggen op computers en laptops voor medewerkers.
- Verbinden met wifi op de campussen van de UU.
- Inloggen op uu.topdesk.net voor het maken van meldingen en aanvragen van een groot aantal UU-diensten.
- Gebruik maken van de printfaciliteiten van de UU.
- Toegang tot uu.blackboard.com.
- Inloggen op uu.nl/library voor het zoeken en lenen van wetenschappelijke literatuur bij de UU en (inter-)nationaal via IBL (interbibliothecair leenverkeer).
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met de administratie van Summerschool via info@summerschool.nl.
Wanneer krijg/verlies ik toegang tot mijn Solis-id?
- Het Solis-id wordt op de dag van de in-dienst datum actief.
- Na de uit-dienst datum heb je 14 dagen om data veilig te stellen. Hierna is inloggen niet meer mogelijk.
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Inloggen op UU-computers.
- Verbinden met wifi op de campussen van de UU.
- Inloggen op uu.topdesk.net voor het maken van meldingen en aanvragen van een groot aantal UU-diensten.
- Gebruik maken van de printfaciliteiten van de UU.
- Toegang tot uu.blackboard.com.
- Inloggen op uu.nl/library voor het zoeken en lenen van wetenschappelijke literatuur bij de UU en (inter-)nationaal via IBL (interbibliothecair leenverkeer).
- Toegang tot solisworkspace.uu.nl voor bepaalde applicaties.
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met jouw IT contactpersoon bij de UU. Via deze persoon kan de wijziging aan ons door worden gegeven. Indien dit niet (meer) mogelijk is, neem dan contact op met de ICT Servicedesk.
Wanneer krijg/verlies ik toegang tot mijn Solis-id?
- Als leverancier wordt je net als medewerkers in dienst gemeld vanaf een bepaalde datum.
- Het Solis-id wordt op de dag van deze in-dienst datum actief.
- Na de uit-dienst datum heb je 14 dagen om data veilig te stellen. Hierna is inloggen niet meer mogelijk.
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Inloggen op computers en laptops voor medewerkers.
- Verbinden met wifi op de campussen van de UU.
- Inloggen op uu.topdesk.net voor het maken van meldingen en aanvragen van een groot aantal UU-diensten.
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met Blackboard Support afdeling van jouw faculteit of dienst via https://blackboard-support.uu.nl/.
Wanneer krijg/verlies ik toegang tot mijn Solis-id?
- Het Solis-id wordt op de dag van de in-dienst datum actief. De toegangsperiode wordt afgestemd op de noodzaak.
- Na de uit-dienst datum is inloggen niet meer mogelijk.
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Inloggen op computers en laptops voor medewerkers.
- Verbinden met wifi op de campussen van de UU.
- Inloggen op uu.topdesk.net voor het maken van meldingen en aanvragen van een groot aantal UU-diensten.
- Gebruik maken van de printfaciliteiten van de UU.
- Toegang tot uu.blackboard.com.
- Inloggen op uu.nl/library voor het zoeken en lenen van wetenschappelijke literatuur bij de UU en (inter-)nationaal via IBL (interbibliothecair leenverkeer).
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met de Solis-beheerder van Olympos via R.Meijer@olympos.nl.
Wanneer krijg/verlies ik toegang tot mijn Solis-id?
- Het Solis-id wordt op de dag van de in-dienst datum actief.
- Na de uit-dienst datum heb je 14 dagen om data veilig te stellen. Hierna is inloggen niet meer mogelijk.
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Inloggen op UU-computers.
- Verbinden met wifi op de campussen van de UU.
- Inloggen op uu.topdesk.net voor het maken van meldingen en aanvragen van een groot aantal UU-diensten.
- Gebruik maken van de printfaciliteiten van de UU.
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met de universiteitsbibliotheek via Bibliotheek@uu.nl of vraag verlenging aan via https://ubugastaccount.library.uu.nl/formulieren/nl/.
Wanneer krijg/verlies ik toegang tot mijn Solis-id?
- Het Solis-id wordt actief wanneer het goedgekeurd is bij de servicebalie van de bibliotheek.
- Het is maximaal een jaar geldig en kan elk jaar verlengd worden.
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Verbinden met wifi op de campussen van de UU.
- Gebruik maken van de printfaciliteiten van de UU.
Bel s.v.p. de ICT Servicedesk voor meer informatie.
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met Honours Trajectum Utrecht via HTU@uu.nl.
Wanneer krijg/verlies ik toegang tot mijn Solis-id?
- Het Solis-id wordt actief wanneer het goedgekeurd is door de medewerkers van de HTU.
- Het is maximaal een jaar geldig en kan elk jaar verlengd worden.
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Inloggen op UU-computers.
- Verbinden met wifi op de campussen van de UU.
- Gebruik maken van de printfaciliteiten van de UU.
- Toegang tot Qualtrics
- Toegang tot U-Learning
- Toegang tot Educate-IT tools
Heb je vragen over het vervallen van deze rol of ben je van mening dat dit onterecht is? Neem dan contact op met Jean-Pierre Driessen via j.p.t.driesen@uu.nl
Wanneer krijg/verlies ik toegang tot mijn Solis-id?
- Het Solis-id wordt actief wanneer FSC de opdracht geeft.
- Het is maximaal 1 dag geldig en kan niet verlengd worden.
Wat kan ik zoal met deze rol?
- Inloggen op UU-collegezaal PC's.
- Verbinden met wifi op de campussen van de UU.
- Toegang tot Office 365.
- Toegang tot UbiCast.