Bericht uit...

Canada

Meer fietsen dan mensen

Toen ik in 2004 naar Nederland verhuisde, was het eerste dat ik kocht een fiets. Fietsen was gewoon de handigste manier om me te verplaatsen. In ons Nederlandse huishouden hadden we meer fietsen dan mensen; mijn dochtertje zat voor haar eerste verjaardag al bij mij op de fiets en rond haar tweede verkende ze de buurt op haar loopfiets. Toen ik in 2017 terug naar Canada verhuisde, was het eerste dat ik kocht een auto. Dat vat het verschil tussen die twee landen aardig samen.

Het voelt goed om langs routes te fietsen die ik een beetje heb helpen ontwikkelen

Ook al zat ik aan de Universiteit Utrecht bij Stedelijke Geografie, in die tijd had ik nog nooit vanuit academisch perspectief over fietsen nagedacht. Eenmaal terug in Canada werd ik door mijn ervaring in Nederland min of meer vanzelf pleitbezorger voor het fietsen. Ik deed mee aan publieke debatten over fietsen, werd lid van een gemeentelijke commissie en raakte heel erg betrokken bij het onderwerp.

Inmiddels zie ik wat dat heeft opgeleverd. Er zijn hier nu veel meer fietspaden en op het stadhuis is er steeds vaker overeenstemming dat er meer ruimte moet komen voor fietsen. Kort nadat we terugverhuisd waren naar Canada werd mijn zoon geboren. Hij is nu vijf en fietst sinds deze zomer zelfstandig. Het voelt heel goed om met mijn kinderen door de stad te fietsen langs fietspaden die ik zelf een klein beetje mee heb helpen ontwikkelen!

Mijn interesse in fietsen heeft ook invloed gehad op mijn academische werk. In 2022 kreeg ik een Insight Development Grant van de Canadese overheid. Daarmee heb ik het onderzoeksproject Everybody Bikes opgezet. De focus van dit project ligt op mensen zoals ik die zowel in Canada als in Nederland hebben gewoond. We hebben meer dan vijftig mensen geïnterviewd om te begrijpen hoe zij het fietsen in beide landen ervaren. Met die kennis willen we het fietsen in Canadese steden verbeteren. Fietsinfrastructuur is belangrijk. Maar als we daarnaast beter begrijpen wat de invloed is van cultuur, contact en levensstijl vanuit het perspectief van de mensen, dan leren we daarvan voor verbeteringen hier.

Brian Doucet fietst op de campus van Universiteit Waterloo, Canada

Brian Doucet

Brian Doucet komt uit Toronto. Hij woonde, studeerde en werkte tussen 2004 en 2017 in Nederland en haalde aan de Universiteit Utrecht zijn Master in Sociale Geografie en Planologie en zijn PhD in Stedelijke Geografie. Momenteel bekleedt hij de Canada Research Chair in Urban Change and Social Inclusion en is hij Associate Professor aan de School of Planning van de Universiteit van Waterloo in Canada. Everybody Bikes is een van de onderzoeksprojecten die hij momenteel leidt.