Mailings, digitale nieuwsbrief en Outlook-sjabloon

Er is een sjabloon voor digitale nieuwsbrieven met de juiste huisstijlelementen (lettertypes, kleurpalet, logo en plek voor sub-afzender) voor een uitstraling die past bij de Universiteit Utrecht. Daarnaast is er ook een eenvoudiger sjabloon voor Outlook.

We bieden twee versies van het nieuwsbrief-sjabloon aan. Eén met het UU-logo en één met het UU-logo en de mogelijkheid daar een tweede afzender naast te zetten (het blokkensysteem). Die versie kan gebruikt worden door universitaire onderdelen met een eigen digitale nieuwsbrief. Dit vlak is niet bedoeld voor een onderwerp, thema of de titel van de nieuwsbrief.

Digitale nieuwsbrief

We werken aan één sterk merk, de Universiteit Utrecht. Om onze communicatie meer in lijn te brengen raden we aan vooral gebruik te maken van deze sjablonen en niet eigen sjablonen met een sterk afwijkende vormgeving en uitstraling.

Beide versies zijn beschikbaar in zowel het Engels als Nederlands. De sjablonen staan klaar voor gebruik in het centrale account van de UU in Maileon. We nodigen iedereen binnen onze universiteit uit om hun nieuwsbrief te versturen vanuit dit centrale account in Maileon. Je kan dan direct gebruikmaken van de sjablonen en andere nieuwe doorontwikkelingen in de toekomst zonder verdere implementatie(kosten) naar een ander account.

Wat moet je doen om over te stappen naar het centrale account?

1. Wil je meer informatie over, of overstappen naar, het centrale account in Maileon? Neem contact op met Erik Roelofs
  2. Zet je bestaande nieuwsbrief in het nieuwe sjabloon. Standaard maak je gebruik van Universiteit Utrecht als afzender (logo).
  3. Het kan zijn dat je een legitieme reden hebt om toch een eigen account te houden binnen Maileon. Ook dan moet je over stappen naar het nieuwe sjabloon. Deze moet dan geïmplementeerd worden in je account. Hier zijn kosten aan verbonden.

Outlook-sjabloon voor nieuwsbrieven

Wil je snel en gemakkelijk een uitnodiging, mededeling of bericht delen in een UU-jasje? Maak dan gebruik van het Outlook-sjabloon voor nieuwsbrieven.

Dit sjabloon ziet er vrijwel hetzelfde uit als het sjabloon in Maileon en kan gebruikt worden om snel en eenvoudig een bericht (in UU-huisstijl) te sturen naar een groep ontvangers.

Het gebruik van het Outlook-sjabloon biedt de volgende voordelen:

• Mogelijkheid om een bericht snel op te maken en te versturen.
  • Verzendlijst is altijd up to date (wordt bijgehouden in Outlook).

Er zijn ook aan aantal nadelen t.o.v. Maileon:

• Maximaal 500 geadresseerden per bericht.
  • Geen automatische controle op spamgevoeligheid.
  • Geen statistieken (aantal opens en clicks)
  • Bouncers en Out-of-office meldingen komen rechtstreeks binnen in de mailbox.
Download het Outlook-sjabloon

Heb je vragen? Neem dan contact op met Erik Roelofs.

Kijk op intranet voor tips over mailings

Een nieuwsbrief is een periodieke publicatie naar een vaste verzendlijst van een bepaald organisatieonderdeel of over een bepaald project of onderwerp. Een mailing is een e-mail in de huisstijl van de Universiteit Utrecht, die eenmalig verstuurd wordt. Wij vinden het belangrijk dat jij als ontvanger van deze berichten goed geïnformeerd bent over de reden dat je deze e-mails ontvangt. Om dat goed te doen is er een pagina met de privacyverklaring over nieuwsbrieven en mailings, welke gegevens we daarvoor gebruiken en wat jij kunt doen als je het daar niet mee eens bent.

Lees de privacyverklaring