Datavisualisatie en iconen

Van icoon tot infographic.

Soms is tekst alleen niet genoeg om iets helder uit te leggen. Wetenschappers, communicatieadviseurs en beleidsmakers van de Universiteit Utrecht weten daar alles van. Zij maken vaak gebruik van beeld om complexe informatie inzichtelijker te maken. Bijvoorbeeld bij onderzoeksresultaten, feiten & cijfers of voorspellingen. Maar beeld kan een nieuws- of persbericht ook beter op laten vallen. Zeker op social media.

Hoe weet je eigenlijk wat je nodig hebt? Een grafiek, animatie, set iconen of een infographic? En wat heb je daar voor nodig, wie kan het maken en hoeveel tijd en geld kost het. Het belangrijkste is je kernboodschap, de doelgroep en het communicatiedoel. Met die antwoorden in de hand kun je met een ontwerper het juiste pad uitstippelen of misschien zelf al aan de slag. Wees daarbij streng: schrap alles dat niet bijdraagt aan de kernboodschap. Om te voorkomen dat je verdwaald in het bos van datavisualisaties zijn er tools die je op weg helpen.

Iconen

Speciaal voor de Universiteit Utrecht is er een stijl voor iconen ontwikkeld. Ook is er een handleiding en illustrator-template waarmee nieuwe iconen kunnen worden gemaakt. 

Voorbeelden iconen

Checklist goede datavisualisatie

Welke vorm van datavisualisatie werkt voor jouw boodschap? Een grafiek, animatie, illustratie of een infographic? Deze checklist helpt je van vraag naar briefing.

Briefingschecklist datavisualisatie

Waar moet datavisualisatie aan voldoen?

  • Het verduidelijkt iets of geeft een inhoudelijk inzicht wat op een andere manier niet te verduidelijken is, bijvoorbeeld met tekst of fotografie.
  • De stijl is herkenbaar UU.
  • De visualisatie heeft een duidelijke boodschap en laat in één oogopslag zien wat die boodschap is. Bijvoorbeeld in een pakkende titel.
  • Het heeft een relevante context. Losse cijfers en feiten missen bijvoorbeeld die context.

Behoefte aan een scherpe blik? Klop aan bij het Brandteam, wij helpen je graag.
Met voorbeelden, advies of ontwerpcapaciteit.