Campagnestijl rondom het jaarthema

Wij willen als Universiteit Utrecht impact hebben op maatschappelijke thema’s door samen te werken en onze resultaten te delen. Werken met een jaarthema maakt (thema)gerichte communicatie mogelijk. Hierdoor creëren we kansen op het gebied van de gewenste profilering en vergroten we onze impact.

Het jaarthema 2025 is Gezonde Planeet. Bekijk hier de landingspagina. Om alle initiatieven rond Gezonde Planeet te bundelen hebben we een campagnestijl ontwikkeld. Zo zorgen we ervoor dat alle communicatie rond het jaarthema herkenbaar is en bij elkaar optelt. Samen maken we meer impact dan met eigen, geïsoleerde initiatieven.

Label 'Gezonde Planeet'

'Gezonde Planeet' is het Jaarthema 2025 van de Universiteit Utrecht
'Gezonde Planeet' is het Jaarthema 2025 van de Universiteit Utrecht

Om alle initiatieven rond het jaarthema duidelijker te bundelen, voegen we op alle uitingen een label 'Gezonde Planeet' toe. Dit label wordt weergegeven met een asterisk. Als je bijvoorbeeld op uu.nl een artikel of nieuwsbericht plaatst dat onder dit thema valt, dan kun je naast de eerste paragraaf de asterisk in een afbeelding plaatsen. Deze is in het cms te vinden onder de naam "uu-jaarthema-2025-asterisk.png". Onderaan de pagina voeg je dan de volgende call to action toe. Deze is te vinden in het cms als paragraaftype "Herbruikbare inhoud" met de naam "UU-2025-Jaarthema-CTA". Deze is in twee talen beschikbaar.

Call to action:

* Meer inspirerende verhalen en artikelen?

Gezonde Planeet is in 2025 het jaarthema van de Universiteit Utrecht. Met een actueel en relevant jaarthema laten we aan iedereen zien welke kennis we ontwikkelen en hoe we samenwerken met externe partners.

Bezoek de pagina van het jaarthema
Voorbeeld van een uu.nl artikel met de asterisk bovenaan en de boilerplate-tekst als footer.

Fotografie

Om het jaarthema visueel te representeren is er gekozen om een fotografieconcept te ontwikkelen. Dit helpt niet alleen om een thema visueel tot leven te brengen, maar zorgt ook voor herkenbaarheid en samenhang in de communicatie. 

Het gekozen fotografieconcept is Mens en Wereld. Dit concept toont de interactie tussen de mens en zijn omgeving, en benadrukt de impact van menselijk handelen—zowel positief als negatief—op de bredere wereld. Visueel wordt dit vertaald naar beelden waarin de mens altijd aanwezig is, maar niet centraal staat. Met het gebruik van wide shots wordt een breder perspectief geboden en wordt de mens in de context van zijn leefwereld gepositioneerd, waardoor een krachtig contrast ontstaat dat de onderlinge verbondenheid tussen mens en milieu benadrukt. Hieronder zie je alvast enkele foto's om een beeld te geven.

Binnen het gekozen fotografieconcept speelt de asterisk een prominente rol als visueel label voor het jaarthema 'Gezonde Planeet'. De asterisk is verwerkt in de beelden om de samenhang tussen alle uitingen te versterken.

In de Materiaalbank van ons Huisstijlplatform zijn beelden beschikbaar waarin de asterisk is verwerkt. Deze foto’s mag je vrij gebruiken, mits je ze gebruikt voor communicatie rondom het jaarthema. Alle beelden voldoen aan de AVG-voorwaarden. Hieronder zie je enkele foto's om een beeld te geven. 

De beelden zijn te downloaden via de volgende links:

Afbeelding kas
Afbeelding lab
Afbeelding tractor

Social media

Om het jaarthema visueel te versterken op social media, zijn speciale social labels ontwikkeld. Deze labels, die de tekst "Gezonde Planeet" en "Healthy Planet" bevatten, kunnen over foto's en social media posts worden geplaatst om extra herkenbaarheid en samenhang te creëren.

Door ze subtiel in hoeken of als accent op beelden te positioneren, blijft de kern van de foto zichtbaar terwijl de boodschap wordt versterkt. Zo ontstaat een consistente, visueel aantrekkelijke uitstraling die het thema krachtig uitdraagt op verschillende socialmediakanalen. Hieronder zie je enkele social posts waar de labels zijn gebruikt om een beeld te geven. 

De labels zijn te downloaden via de volgende links:

Download de NL social label
Download de ENG social label

Content

Op de landingspagina staat veel verzamelde/bestaande content. Deze pagina wordt beheerd door de directie communicatie op basis van een contentkalender. Heb jij content die goed bij het jaarthema past dan kun je gebruik maken van de huisstijlelementen. Wil jij jouw content ook op de landingspagina terugzien, neem dan contact op met de projectleider Annemarie Klop. 

  • Annemarie Klop

    Communicatieadviseur
  • Annemarie is coördinerend strategisch adviseur corporate communicatie bij de Directie Communicatie (UBD).