Handvatten en pedagogische tips bij dialoog

We kunnen het ons voorstellen dat het als docent extra lastig is wanneer de discussie wordt gevoerd in jouw college(zaal). Het belichten van de verschillende standpunten kan de suggestie wekken dat je ergens vóór of tegen bent. De discussie bewust niet aangaan, kan echter weer de schijn wekken dat je geen kleur bekent. Je doet het wellicht nooit goed. Uiteraard zal het verschillen per persoon hoe je hiermee omgaat en wat het met je doet.

Dit artikel van TerInfo biedt hulp over hoe je het conflict kunt bespreken met studenten in je college en vind je handvatten over hoe je je kunt voorbereiden op gesprekken. Op de website van TerInfo vind je do’s and don’ts bij het bespreken van een onderwerp met studenten die emotioneel sterk betrokken zijn. Ook lees je er tips voor het omgaan met controversiële onderwerpen in het algemeen.

Pedagogische tips


Richtlijnen voor docenten bij voeren van inclusieve gesprekken

Richtlijnen om na te denken over je eigen perspectief en verschillende scenario's (pdf, 209 kB) die kunnen helpen om te bepalen hoe je er mee om kunt gaan in je onderwijs.

Werkvormen voor een open gesprek

Er zijn verschillende werkvormen die je kunt gebruiken om een gesprek te voeren met studenten. Hier lichten we er een paar uit.

Online sessies

Het Centre for Academic Teaching and Learning organiseert een reeks online sessies voor docenten ter ondersteuning bij het navigeren in gesprekken met en tussen studenten over dit onderwerp. Op 23 mei was de eerste sessie met Jet Tigchelaar. De deelnemers hebben tijdens een gezamenlijke oefening verkend hoe een socratisch gesprek vorm kan krijgen als het gaat over lastige en urgente kwesties, zoals de situatie in Gaza en de demonstraties bij de universiteit. Daarnaast was er ruimte voor vragen en onderlinge uitwisseling van helpende ervaringen en ideeën. Bekijk de presentatie met het stappenplan voor het voeren van een socratisch gesprek en voorbeeldvragen om te bespreken (pdf, 352 kB).