Identiteitsmanagement

Ondervertegenwoordigde groepen in werk en onderwijs

Ondanks aanzienlijke veranderingen worden bepaalde groepen nog steeds ondervertegenwoordigd in werk- en onderwijsgebieden. Voorbeelden van dergelijke ondervertegenwoordiging zijn studenten uit lagere sociaaleconomische achtergronden in het hoger onderwijs, etnische minderheden in diverse werk- en onderwijsgebieden, en vrouwen in vakgebieden waar historisch mannen in de meerderheid zijn, zoals STEM (Wetenschap, Technologie, Techniek en Wiskunde), de politie en het leger.
Om deze ondervertegenwoordiging beter te begrijpen, richten we ons op de processen die plaatsvinden wanneer je lid bent van zo’n groep. Hier merken we bijvoorbeeld op dat het lastiger is om je thuis te voelen en het gevoel te krijgen dat je er past als je in de minderheid bent, zoals voor vrouwen in hogere posities in de wetenschap of voor studenten die als eerste in de familie gaan studeren. Dat is belangrijk, omdat je thuis voelen cruciaal is om je goed te voelen en goed te kunnen presteren. Het heeft ook een grote invloed op de keuzes die je maakt, zoals beslissen of je binnen dezelfde organisatie blijft werken of elders gaat zoeken. De vragen die we proberen te beantwoorden zijn: hoe gaan mensen hier mee om? Hoe vinden ze hun weg in werk of onderwijs wanneer ze tot een minderheid behoren?

Een manier waarop mensen beter in hun omgeving proberen te passen, is dat ze soms afstand nemen van hun minderheidsgroep. Zo zien we dat studenten die als eerste in hun familie gaan studeren aspecten uit hun sociale achtergrond verbergen om beter in de universitaire omgeving te passen. We onderzoeken dit ook in de context van vrouwen in werkomgevingen waarin ze in de minderheid zijn. Daarbij zien we bijvoorbeeld dat vrouwen in opleiding binnen defensie benadrukken dat ze niet een ‘typische’ vrouw zijn om ze beter in de omgeving te passen en zich meer geaccepteerd te voelen. Vrouwen in leidinggevende posities doen soms hetzelfde om op die hogere posities terecht te komen.

Met dit onderzoek proberen we een beter begrip te krijgen van de factoren die bijdragen aan de ondervertegenwoordiging van bepaalde groepen in werk- en onderwijsgebieden, en ook hoe deze situatie veranderd kan worden.

Betrokken onderzoekers