Precious Plastic
De Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht willen restafvalvrij zijn in 2030. Een ambitieuze doelstelling die een gedragsverandering vergt van zo’n 65.000 studenten en 10.000 medewerkers.
Precious Plastic is een Nederlands open source-concept dat organisaties of groepen in staat stelt om plasticstromen te upcyclen aan de hand van zelfgebouwde machines. Vanaf 2021 zullen de machines van de UU en de HU in gebruikgenomen worden.
Wil je een soortgelijk project starten, of wil je meer weten over alle stappen? Scroll naar beneden voor onze lijst met blogs, waarin alle verschillende fasen van het project worden beschreven.

Ten eerste willen we de inzameling van plastic op de hele campus - met name PE plastic - verbeteren door samen te werken met studieverenigingen en universiteitsmedewerkers.
Vervolgens gaat een interdisciplinaire groep studenten van de Hogeschool Utrecht een nieuwe machine bouwen om dit versnipperde plastic te verwerken en waardevolle producten te maken van wat anders als afval zou zijn beschouwd. Deze producten zullen op de campus worden verkocht, waardoor een lokale en circulaire productieketen ontstaat.

Dit project is een initiatief van (onder andere) de Green Office van Universiteit Utrecht. De Green Office is de plek waar jonge geesten de handen ineenslaan om de duurzame ontwikkeling van de Universiteit Utrecht te ondersteunen.
Het project wordt gefinancierd door Green Office UU, Green Office HU en Interreg TRANSFORM-CE (een Europees Fonds).
Blog 1: Het 'Waarom' | Lees meer over het 'waarom' achter het project en over het onderzoek van UU-studenten dat dit project mogelijk heeft gemaakt. |
---|---|
Blog 2: De samenwerking | Lees meer over de samenwerking tussen de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht studenten en medewerkers, en hoe wij dit mogelijk hebben gemaakt. |
Blog 3: De machines | Binnenkort: Leer over het bouwen van de Precious Plastic machines, en hoe Hogeschool Utrecht studenten omgaan met deze puzzel. |
Blog 4: Het product | Binnenkort: Ontdek waarom we onze producten hebben gekozen, hoe we ze hebben ontworpen en wat hun impact zal zijn. |