De Faculty Club van ... Bettina Nelemans

In deze rubriek vertellen onze leden iets over zichzelf en waarom zij lid zijn van de Faculty Club. Bettina Nelemans is directeur van de Utrecht Summer School en voorzitter van de International Neighbour Group.

Bettina Nelemans, Faculty Club

Waarom ik lid ben? Omdat ik het fijn vind om er te zijn, om op de hoogte te blijven van wat er wordt georganiseerd, maar ook omdat ik met mijn lidmaatschap aan wil geven dat ik het belangrijk vind dat de Faculty Club er is. Vooral in deze tijd van thuiswerken waardeer ik de ongeplande ontmoetingen in de Huiskamer enorm. Ik ben sinds februari 2015 lid van de Faculty Club, maar ik kom er al sinds de opening. Dit is inmiddels alweer ruim 20 jaar geleden.

Graag zou ik nog vaker internationale medewerkers in de Faculty Club zien. Zeker voor hen kan deze gastvrije en historische plek onder de Dom van toegevoegde waarde zijn.

Wat doe je in het dagelijkse leven?

Ik leid de Utrecht Summer School (USS), een partnerschap van de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. De USS is de grootste academische zomerschool van Europa. We hebben in juli en augustus een breed aanbod van cursussen en conferenties, en we trekken zowel studenten als professionals. Samen met alle opleidingen en instituten maken we de zomer tot een Powerhouse of learning, debate and discovery. We trekken jaarlijks enkele duizenden mensen naar Utrecht van over de hele wereld. In de zomer van 2020 en 2021 werden de cursussen vanwege Covid vooral online aangeboden.

Daarnaast ben ik voorzitter van de International Neighbour Group, die met vrijwilligers allerlei mooie activiteiten organiseert voor buitenlandse Phds, postdocs en andere medewerkers van de UU en het UMCU.

Leukste herinnering aan de Faculty Club?

Ik heb er in al die jaren heel veel lezingen, lunches, borrels en afscheidsfeesten bijgewoond. Ik bewaar goede herinneringen aan de presentatie van het Illuster-exemplaar in de herfst van 2019, dat toen over Future Food ging. Het was ontzettend leuk gedaan, met interessante praatjes over allerlei aspecten van onze voeding. En er was lekker eten natuurlijk. Hier kwamen wetenschap en sociaal samenzijn heel treffend samen.

Waar kijk je het meeste naar uit?

Ah, ik heb nu in mijn agenda de Wildavond staan, op 24 november. Ik ben zeer benieuwd wat me te wachten staat.

Eventuele suggesties voor activiteiten voor de Faculty Club?

Heel graag zou ik vaker buitenlandse medewerkers van de UU en het UMCU in de Faculty Club zien. Zeker voor hen kan deze gastvrije en historische plek onder de Dom van toegevoegde waarde zijn. Vorig jaar ben ik begonnen met het opzetten van een lezingencyclus voor de internationals van de International Neighbour Group. Die kon vanwege de pandemie niet doorgaan helaas. Maar ik hoop die nu spoedig weer nieuw leven in te kunnen blazen.