Samen Leren: meertalige kansen voor kinderen met een migratieachtergrond

Kinderen met een migratieachtergrond ondervinden obstakels in het Nederlandse onderwijs. Lessen rekenen-wiskunde en W&T zijn in het Nederlands, terwijl hun taalvaardigheid, vooral in school- en vaktaal, nog in ontwikkeling is. Dit kan leiden tot moeilijkheden met meedoen en het benutten van hun thuistaal, wat het risico op achterstanden vergroot en hen het gevoel geeft niet gezien te worden.

Een effectieve manier om meertalige kinderen te betrekken, is door hen de kans te geven al hun talen te gebruiken. In ons project Multi-STEM ontwikkelen we samen met scholen, wetenschapsmusea en ouders een meertalige aanpak, zodat kinderen hun talen kunnen inzetten in school, musea en hun omgeving. Dit verbetert hun leerprestaties en zorgt ervoor dat ze zich op al deze plekken thuis voelen.

Multi-STEM werkt met een breed netwerk van maatschappelijke partners, waarbij het kind altijd centraal staat. Leerkrachten en ouders zijn dagelijks betrokken, terwijl onderwijsadviesdiensten en gemeenten hen ondersteunen met nascholing en beleidsmaatregelen. Deze samenwerking bevordert de verspreiding van kennis en materialen. Onderzoekers en partners passen ontwerpgericht implementatieonderzoek toe voor duurzame veranderingen, waarbij stakeholders vanaf het begin betrokken zijn. Nieuwe kennis wordt tijdens het onderzoek verspreid en verankerd in de praktijk.

Project:

Multi-STEM.

(Hoofd)onderzoekers:

Erin Gail MacDonald (UU), Lianne Stolte (UU), Lucía Chisari (UU), Hanneke ’t Hart-Baart (UU), Mirona Moraru (UU), Elma Blom (UU), Eva van de Weijer-Bergsma (UU), Arthur Bakker (UvA), Jantien Smit (HU), Gerald van Dijk (HU), Ronald Keijzer (iPabo).

Afdeling:

Pedagogiek in Diverse Samenlevingen.

Samenwerkingspartners:

Hogeschool Utrecht, iPabo Amsterdam, Universiteit van Amsterdam, CPS onderwijsontwikkeling en advies, Expertis, Expertisecentrum Nederlands, Stichting Leerplanontwikkeling SLO, Platform Talent voor Technologie, NEMO Science Museum, Museon, Teylers Museum, Spaarnesant, Voila, Wereldkidz, Zonova, Malmö University, Lund University, Taal doet meer, It’s my child, Al-Amal, Joury, IOT, Heritage Language Education Network, SARDES, Vereniging voor Science Centers, Lowan, NVORWO, SPRONG consortium, Wetenschapsknooppunt Universiteit Utrecht, gemeente Den Haag, Defence for Children.

Gefinancierd door:

NWO/NWA-ORC.

Strategisch thema:

Dynamics of Youth.