ELSA lab laaggeletterdheid
Het ELSA Lab Laaggeletterdheid is een innovatief project gericht op het terugdringen van laaggeletterdheid in Nederland door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie (AI). Binnen dit lab wordt expertise uit verschillende disciplines gecombineerd om geavanceerde AI-toepassingen te ontwikkelen die bijdragen aan leesvaardigheid en taalbegrip voor mensen met lage taalvaardigheden. Hierbij worden Ethische, Juridische en Maatschappelijke aspecten in acht genomen (Ethical, Legal and Societal Aspects, vandaar de naam ELSA). De focus ligt op het ontwikkelen van een AI-systeem dat gebruikers in real-time kan ondersteunen bij het begrijpen en verwerken van complexe teksten. Dit systeem maakt gebruik van spraaktechnologie en eye-tracking om de moeilijkheidsgraad van teksten aan te passen, waardoor communicatie toegankelijker wordt voor mensen met beperkte taalvaardigheid. Hierbij hoeven laaggeletterde gebruikers niet rechtstreeks aan te geven in hoeverre ze geletterd zijn, wat doorgaans stress en schaamte oproept. Het lab streeft naar een inclusieve benadering van AI in de zorg en maatschappij, en werkt nauw samen met diverse kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties. Het project is gestart in 2022, en onderdeel van het thema Cognition and Social Behaviour van de afdeling Sociale, Gezondheids, & Organisatiepsychologie.
Naam project:
ELSA Lab for an AI Approach to Low Literacy
(Hoofd)onderzoekers:
Afdeling:
Samenwerkingspartners:
UvA, VU, AUMC, Radboud, Fontys, Koninklijke Auris, ITSLanguage, Syntho, Taalkracht, Stichting Lezen en Schrijven, Studio OOK, KB, Stichting Lezen
Gefinancierd door:
NWO, AiNed, HAI, AI Labs, Taalkracht, ITSLanguage, Fontys, KB, Stichting Lezen