Klimaatonderwijs: heeft dat nou echt zin?
Het simpele antwoord op deze vraag is: Ja!
De meeste lesprogramma’s over klimaatverandering hebben een positief effect op kennis en gedrag van jongeren. Maar het is wel belangrijk dat in klimaatonderwijs niet alleen beelden worden geschetst van het onheil dat ons te wachten staat bij verdere opwarming van de aarde. Dus niet alleen maar ingaan op doemscenario’s over het klimaat, want dat kan leiden tot gevoelens van hulpeloosheid, wanhoop, of verlammende angst. Jongeren hebben het nodig om een positieve toekomst voor zich te zien. En om een beeld te hebben van een wereld waar ze deel van willen uitmaken.
Bij goed klimaatonderwijs wordt hier rekening mee gehouden en is een balans tussen hoofd (kennisoverdracht over klimaatverandering en oplossingen), hart (hoe kunnen we leerlingen helpen omgaan met emoties rondom klimaatverandering?) en handen (wat kunnen we doen?) essentieel.
Gelukkig bestaan er diverse lesprogramma’s die kunnen helpen in het verbeteren van de klimaatkennis en gedrag van jongeren. Kijk bijvoorbeeld eens bij https://stichtingtechnotrend.nl.
Sander Thomaes, hoogleraar ontwikkelingspsychologie
Judith van de Wetering, promovenda ontwikkelingspsychologie