Docententeams

Kan een docent van 50 jaar beter met leerlingen omgaan dan een docent van 25 jaar oud?

Docententeams

Een docent van 50 jaar die zijn hele leven in het onderwijs heeft gewerkt, heeft op dat moment vaak zo’n 25 jaar ervaring. Dat doet iets met de relatie die een docent met leerlingen heeft. Oefening baart kunst, zo blijkt uit onderzoek waarin wij docenten 25 jaar lang gevolgd hebben. Leerlingen vinden dat een docent van 50 meer invloed in de klas heeft dan beginners van 25. Daar staat tegenover dat leerlingen aangeven dat een docent van 50 hen minder goed begrijpt en helpt dan een jonge docent. 25 jaar langer in het onderwijs dan een beginnende collega kent naast meer ervaring ook keerzijdes. Het leeftijdsverschil tussen de 50-jarige leraar en de leerlingen kan een verschil in normen en waarden met zich meebrengen. Routine kan ten koste gaan van enthousiasme. Ook vraagt lesgeven op hogere leeftijd meer energie, waardoor bijvoorbeeld ongeduld kan toenemen. Een goed docententeam bestaat daarom uit jonge en oudere docenten die van elkaar willen leren.

Mieke Brekelmans, hoogleraar Onderwijskunde