"Het is belangrijk om rolmodellen te hebben."

PhD Student Jana Cox is lid van Young Women of Geoscience, een faculteitsbrede groep voor postdocs en PhD’ers die zich inzet voor een meer diverse en inclusieve omgeving op de faculteit.

"Ik kom oorspronkelijk uit Ierland, maar ik ben naar Nederland gekomen voor mijn masteropleiding. Tijdens mijn bacheloropleiding in Ierland waren we met precies evenveel mannen als vrouwen. Dat is vrij bijzonder, denk ik, maar ik dacht destijds niet na over het belang van de groepssamenstelling.

Sinds ik hier ben komen studeren, ben ik me veel meer bewust van kwesties rondom diversiteit en inclusie. In mijn eerste groep was ik een van de slechts twee internationale studenten en ik was de enige vrouwelijke internationale student. Dat gaf me het gevoel dat ik anders was en dat had ik nog nooit eerder meegemaakt. Er waren zelfs geen docenten, professoren en student-assistenten waarin ik mezelf herkende en dat had veel impact. Ik zag mezelf niet terug in de rollen die mij interesseerden, terwijl het zo belangrijk is om rolmodellen te hebben. Tijdens mijn masteropleiding in Nederland heb ik geen enkele keer een vrouwelijke docent gehad. Dat was vreemd voor mij, want in Ierland was dat wel zo. Waarschijnlijk werd ik me daar pas veel meer bewust van toen ik hier kwam.

Diversiteit betekent dat je te maken hebt met een diverse groep van mensen. De universiteit moet actief op zoek naar studenten met diverse achtergronden. Inclusie houdt vooral in dat alle personen van die diverse groep zich gewaardeerd en belangrijk voelen. Er wordt vaak gezegd dat ‘iedereen inspraak moet hebben’ maar voor mij is inclusie meer dan dat. Mensen moeten ook het gevoel krijgen dat wat zij doen wordt gewaardeerd en als belangrijk wordt beschouwd. Dat hun ervaringen en hun mening over deze kwestie worden erkend en dat hun stem net zo waardevol is als die van iemand anders."