"Diversiteit en inclusie betekent voor mij gelijkwaardigheid."

Lisa Luchtenberg heeft een visuele beperking. Ze werkt als projectmedewerker bij de Universiteit Utrecht en is lid van het Netwerk USP Inclusief.

"Diversiteit en inclusie betekent voor mij gelijkwaardigheid, dat iedereen mee kan doen, dat iedereen dezelfde kansen heeft en gerespecteerd wordt. En dat heb ik denk ik zelf ook wel op die wijze ervaren. Ik heb een visuele beperking en mijn slechtziendheid zorgt ervoor dat ik niet automatisch overal makkelijk aan mee kan doen, dat dat vaak nog wat hobbels geeft.

Ik ben dan ook via De Wet Banenafspraak bij de Universiteit Utrecht binnengestroomd. En dat gaat net via een andere weg dan de reguliere wijze. En dat gaf mij de kans om mee te kunnen doen aan het werkproces. En dat is een ontzettend fijne kans, maar tegelijkertijd heeft het ook weer een keerzijde, omdat ik daarbij de label participatiemedewerker heb, een medewerker met een beperking.

En ondanks dat dat niet altijd even prettig is, denk ik dat dat voor nu, in de huidige tijd juist de beste wijze is om inclusie te vergroten, omdat je soms een bepaalde doelgroep, zoals nu medewerkers met een beperking, kunt focussen. Want als er wat meer focus op ligt, dan kun je het issue meer naar voren brengen, daar specifieke aandacht aan geven en dingen voor organiseren en opzetten om vervolgens te zorgen dat dat weer helemaal integreert binnen een organisatie zoals de Universiteit Utrecht."