‘De speed pedelec is een voertuig’: duurzame mobiliteit op de universiteit

Met 38km p/u racet Ruut van Rossen voorbij. Hij stopt. Stapt af. We zeggen hallo. Nee, geen bromfiets. ‘Ja, een speed pedelec. Dit is de grote broer van de e-bike. Mooi hé!’

Alweer zo’n zeven jaar geleden ruilde van Rossen zijn fiets in voor een speed pedelec. Sindsdien beweegt hij zich binnen de provincie Utrecht speed pedelend voort. ‘Ik moet op veel verschillende plekken voor werk zijn op een dag.’ De pedelec bracht uitkomst. Tijdzekerheid. ‘Ik ben sindsdien altijd op tijd.’

We zijn in het Utrecht Science Park. Tot in zijn haarvaten kent van Rossen dit gebied. Van de velden, bosjes en slootjes tot de wegen, parkeerplaatsen en gebouwen. ‘Vrijwel allemaal grond van de universiteit.’ Zo’n twintig jaar werkt van Rossen nu in zijn huidige functie. ‘Ik ben hoofd Campusbeheer bij V&C, daar is er maar één van.’

Een bereikbaar Utrecht Oost

Zijn agenda is er goed mee gevuld. De bereikbaarheid van het Utrecht Science Park (USP) is al jaren een bron van aandacht. De langetermijnvisie van de Universiteit Utrecht (UU), de Hogeschool Utrecht en het Universitair Medisch Centrum is duidelijk: een goed bereikbaar USP met zo min mogelijk auto’s. Maar hoe komen we daar? Daar houdt van Rossen zich wekelijks, zoniet dagelijks mee bezig. ‘Het is een aanzienlijk deel van mijn werk. Het gaat over wegen, over parkeren, over voortbewegen naar en van UU-grondgebied.’ 2019 was op het gebied van (duurzame) mobiliteit een belangrijk jaar. ‘Met het openen van Tramlijn 22 zijn we een stukje dichterbij ons doel gekomen.’ zegt van Rossen.

Bron: Trambedrijf Provincie Utrecht

Tram 22

Op 16 december 2019 werd de lijn officieel geopend en konden de eerste passagiers na jaren van wachten en uitstel eindelijk instappen.  De slome buslijn 12, die er in de spits makkelijk 20 minuten over deed, is opgeheven. Tram 22 doet er maar 12 minuten over van Utrecht Centraal naar de Heidelberglaan en vervoert dagelijks rond de 30.000 forenzen en heeft ruimte tot 45.000. Van Rossen is zeer te spreken over de tram en heeft aan het realiseren van de lijn ook de nodige werkuren besteed. ‘De tram is met name op het gebied van emissie een enorme verbetering en rijdt op groen ingekochte stroom.’ Of er meer autogebruikers de tram verkiezen boven de auto is nog niet bekend. De effecten worden in 2020 gemeten.

De mobiliteitsdeeleconomie

In de schaduw van de tram is er in 2019 nog veel meer gebeurd op het gebied van duurzame mobiliteit. ‘De succesvolle formule van de mobiele fietsenmaker werd doorgezet en uitgebreid naar Rijnsweerd’ zegt van Rossen. Bij de mobiele fietsenmaker kunnen medewerkers van aangesloten partners hun fiets laten repareren en betalen zij enkel materiaalkosten. Daarnaast heeft de universiteit in 2019 deelfietsen en deelauto’s beschikbaar gemaakt voor medewerkers. De fietsen zijn van deelfietsplatform Donkey Republic en kun je herkennen aan het feloranje frame. De deelauto’s zijn van We Drive Solar en rijden, jawel, op zonne-energie. Het deelauto project begon als een pilot maar is wegens succes inmiddels met minimaal een jaar verlengd.

Hoe forenzen de mensen van de universiteit

‘Studenten zijn hele duurzame forenzers’ zegt van Rossen. Slechts 2% van deze groep gebruikt de auto. UU-medewerkers doen het in vergelijking met andere instellingen in het USP en daarbuiten niet slecht. Meer dan 50% komt op de fiets naar werk.

Er is nog ruimte voor verbetering. Ruim 70% van de medewerkers woont binnen een straal van 15-20km. Dit zijn afstanden die te bereizen zijn met het OV of op de fiets. Dat betekent dat er nog medewerkers zijn die de auto zouden kunnen inruilen voor het OV, de fiets of een speed pedelec.  

De toekomst: mobiliteitshubs

Wat zijn toekomstscenario’s voor een bereikbaar USP? ‘Mobiliteitshubs’ zegt van Rossen. Je komt uit een ver gelegen dorp ongestoord (lees: geen file) naar de hub gereden, parkeert je auto en gaat op een comfortabele manier door met het openbaar vervoer. Het concept is er en de uitvoering is volgens van Rossen onvermijdelijk. Van Rossen steekt ook veel energie in het lobbyen voor een groter dubbelstation in Utrecht Lunetten. ‘Als Lunetten een dubbelstation zou hebben, zouden meer intercity’s daar een stop kunnen maken.’ zegt van Rossen. Een dergelijke verbinding zou voor veel forenzen een uitkomst zijn, Lunetten is dichtbij het Utrecht Science Park. ‘Er wordt door alle betrokken partijen nu in één taal over dit potentiële project gesproken. Dat klinkt als niets, maar zo begonnen we ook toen we de tramlijn wilden.’

Lees meer over duurzame mobiliteit in het themahoofdstuk mobiliteit.