Energie

Stel je een campus voor waar we al onze energie duurzaam opwekken en slim gebruiken. Onze buitenruimtes en gebouwen zijn dé plekken waar onderwijs, onderzoek en innovatie samenkomen. Studenten, medewerkers en samenwerkingspartners werken hier aan nieuwe oplossingen voor een energieneutrale toekomst.

Aan dat toekomstbeeld werkt de Universiteit Utrecht elke dag. We gebruiken energie in de vorm van elektriciteit, verwarming en koeling om te studeren, te werken en onze laboratoria te laten draaien. Ons huidige verbruik gaat echter gepaard met CO₂-uitstoot en heeft daarmee directe impact op het klimaat. Daarom verminderen we ons energiegebruik en stappen we over op duurzame bronnen.

Onze ambitie: een universiteit met een CO₂-neutrale energievoorziening. Uiterlijk in 2035 gebruiken we geen aardgas meer en komt al onze energie uit duurzame bronnen.

Onze aanpak

Goede voorbeelden

Meer weten?

Luister naar de aflevering Energie onder onze voeten, hoe WKO de campus verduurzaamt van shortcast 'Een Academisch Kwartiertje met...' met Jolt Oostra, portefeuillemanager Energie en Thomas Sweijen, assistent-professor Aardwetenschappen van de Universiteit Utrecht.