RechtOpLeren Fonds
Doel: Stimuleren dat jonge mensen voor wie studeren vanuit hun achtergrond geen vanzelfsprekendheid is toegang krijgen/behouden tot de universiteit en de kans krijgen om het maximale uit hun talenten te halen.
Opgericht door: prof. dr. Bert van der Zwaan en mevrouw dr. Wilma Wessels.
Bijdragen aan dit fonds? Dat kan bijvoorbeeld door een eenmalige gift over te maken of door periodiek te schenken. Of klik op de doneerbutton om direct te doneren via Tikkie.
Het RechtOpLeren Fonds (ROLF) wil de inclusiviteit van de Universiteit Utrecht en de stad/regio bevorderen. Aanleiding voor de oprichting van het ROLF was het afscheid van Bert van der Zwaan als rector magnificus van de Universiteit Utrecht op 26 maart 2018.
Welke projecten komen in aanmerking voor subsidies?
Het verlenen van financiƫle steun aan jonge mensen (studiekiezers, studenten en jonge onderzoekers) in relatie tot de Universiteit Utrecht, op een moment in hun leven dat gebrek aan financiƫn een belemmering vormt in hun (verdere) studieontwikkeling. Het fonds ondersteunt ook initiatieven en projecten die beogen financieel meer kwetsbare groepen (zoals vluchtelingen en andere achterstandsgroepen) te helpen om het maximale uit hun talenten te halen, hetzij het bevorderen van doorstroom naar het hoger onderwijs, hetzij het mogelijk maken van toegang tot het Nederlandse universitaire stelsel in relatie tot de Universiteit Utrecht.
Heb je vragen, neem hiervoor dan contact op met Caroline van de Beek c.a.vandebeek@uu.nl of klik op de button voor meer informatie over het aanvragen van een subsidie.
Iedereen heeft recht op goed onderwijs om zijn of haar toekomst vorm te geven: in plaats van geld of geboorteplaats, moet talent de doorslag geven. Talent verdient dus steun, ook van de Universiteit Utrecht, die zo direct bijdraagt aan een betere maatschappij. Vandaar het idee om het ROLF te stichten
Het is schrijnend om te zien dat de tweedeling ook in de Nederlandse maatschappij snel toeneemt; daardoor worden groepen zoals vluchtelingen, of kinderen die opgroeien in achterstandswijken, op een achterstand gezet, die hen een leven lang parten kan spelen