Onderwijskundig onderzoek

Het onderwijs instituut stimuleert het onderzoeken van onderwijs op een wetenschappelijke manier. Dit omvat zowel het onderzoeken van het eigen onderwijs door een docent (Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)), maar ook het verkrijgen van een theoretische kennisbasis binnen een vakgebied. In dit laatste geval spreken we van Discipline Based Education Research (DBER). Een wetenschappelijke benadering van onderwijs maakt het mogelijk om beter onderbouwde veranderingen in de curricula te introduceren.

Onderzoek aan Biologie onderwijs

Binnen het onderwijsinstituut doen we discipline-based onderzoek naar het onderwijs dat gegeven wordt door het departement, waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande inzichten en theorieën over menselijk leren en cognitie. Het onderzoek richt ze op vraagstukken die relevant en actueel zijn voor ons onderwijs en wordt uitgevoerd binnen het lopende onderwijs. Kennis opgedaan tijdens dit onderzoek wordt gebruikt om het onderwijs te verbeteren. Het onderzoek wordt begeleid door Jelle Zandveld en Margot Koster en omvat de volgende projecten. 

Scholarship of Teaching and Learning

Ook geïnteresseerd in onderwijsgerelateerde onderzoeksprojecten? Vind meer informatie op de website van Scholarship of Teaching and Learning.