Alumnus Jan Willem de Jong

Mijn loopbaan als ondernemer

Alumnus Jan Willem de Jong blikt terug op zijn carrière van student Bestuurs- & Organisatiewetenschap tot nu.

Alumnus Jan Willem de Jong

Studie: Bestuurs- en Organisatiewetenschap. Bachelor Bestuur & Beleid en master Publiek Management,  beiden aan de Universiteit Utrecht.
Bedrijf: JongeHonden
Functie: Ondernemer
Werkervaring: Veel projecten binnen JongeHonden, mede-oprichter Brein-brekers, Rekenkamer Utrecht en Ordina
Nevenactiviteiten: O.a. LiveBuild: Het mede ontwikkelen van een plan om het dorpje Nchemba I in Kameroen structureel te voorzien van water. Daarnaast geef ik trainingen aan vrijwilligers die terugkomen uit Kameroen.

“Na mijn bachelor heb ik eerst een half jaar gewerkt bij Ordina, om te sparen voor mijn reis. Daar realiseerde ik me dat ik in dat half jaar meer leerde dan in 3 jaar studeren. Op de werkvloer leer je het pas echt. Maar ondanks de grote leerervaring ontdekte ik dat werken bij zo’n grote organisatie niets voor mij was. Ik wil graag iets gedaan krijgen binnen organisaties, impact hebben. Dat gaat toch lastiger als starter in grotere organisaties. Mede daardoor ontdekte ik dat ondernemen meer bij mij past.

En ik ben niet de enige, ondernemen is hot! Spreek een willekeurige student aan en grote kans dat hij of zij op zijn minst weleens gefantaseerd heeft over zichzelf als ondernemer. Is de huidige generatie zoveel ondernemender? Of is de term ondernemen aan inflatie onderhevig? Ik heb in ieder geval na mijn reis samen met mijn broer Breinbrekers opgezet. Daarnaast ging ik bij JongeHonden werken. Maar als pas afgestudeerde je zo inzetten voor twee bedrijven, dat werd me iets te veel. Uiteindelijk ben ik fulltime in dienst gegaan bij JongeHonden. Ik werk nu 4 jaar bij JongeHonden en maakte in 2013 de stap naar ondernemer. Ik zal vertellen wat ondernemen in mijn ogen inhoudt:

Alle ondernemers zijn een tikkeltje narcistisch
Jan Willem de Jong

Één: Ondernemen is doen! Bevalt iets niet? Signaleer het. Ga er niet over klagen, maar werk aan een oplossing. Een ondernemer blijft in mijn ogen niet hangen in de ergernis, maar besteedt de meeste energie aan het oplossen hiervan. Misschien hebben ondernemers daarom een hekel aan vergaderen. Soms is vergaderen noodzakelijk, maar vaak is het ook onnodig uitstel van het werk zelf.

Twee: Durf te falen! Durf je niet te falen, dan komt dat ene briljante idee waarschijnlijk nooit van de grond. Tien keer probeer je iets, op zoek naar die ene keer succes. Binnen JongeHonden is er ook ruimte om te falen. Dit maakt je scherp en helpt je om te blijven vernieuwen.

Drie: Er is niks mis met narcisme. Het misschien klinkt dit een beetje raar, maar een lichte vorm van narcisme is de meeste ondernemers niet vreemd. Een groot geloof in je product en jezelf is belangrijk. Immers, hoe kun je anders de wereld overtuigen met jou in zee te gaan als je niet volledig overtuigd bent van je eigen verhaal?

Vier: Mobiliseer en overtuig. Een andere vaardigheid die van levensbelang is voor iedere ondernemer is het bij elkaar brengen van mensen en of goederen die elkaar niet vanzelfsprekend vinden. Ondernemen is dus mobiliseren en overtuigen. Zonder deze kwaliteit ben je gedoemd te mislukken.

Vijf: Ondernemers zijn nooit klaar. Je bedrijf, product of dienst is nooit uitontwikkeld. Zodra je denkt dat je bedrijf af is wordt je vroeg of laat ingehaald door de concurrent. Continu gewoonten van jezelf en anderen ter discussie stellen is dagelijkse kost voor de gemiddelde ondernemer.

Volgend jaar zit mijn JongeHongen-tijd erop. Gelukkig is voor mij het ondernemen pas net begonnen, ik heb nog een heel leven voor me!”