Alumna Rebecca van der Sluis

MIJN ERVARING ALS TOETSDESKUNDIGE

Rebecca van der Sluis over keuzes maken en haar baan als Toetsdeskundige bij Cito.

Studie: Bachelor Taal- en Cultuurstudies (2010-2014); Master Onderwijswetenschappen (2015-2016)

Bedrijf: Cito (Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling)

Functie: Toetsdeskundige

Nevenactiviteiten: Bestuur bij studentenvereniging S.S.R.-N.U. www.ssr-nu.nl

Tijdens mijn bachelor Taal- en cultuurstudies (een studie die niet bepaald voor mij was weggelegd), duurde het even voordat ik de weg naar Onderwijswetenschappen had gevonden. Ik wist eigenlijk wel dat mijn hart bij het onderwijs en jongeren lag, maar fulltime voor de klas staan, zag ik nog niet echt voor me. Een dure beroepskeuzetest verder, ben ik van studierichting geswitcht. Eén van de betere keuzes in m’n leven.

Keuzes maken is op z’n zachtst gezegd niet altijd mijn sterkste punt geweest.

Rebecca van der Sluis

Tijdens mijn master heb ik stage gelopen bij Cito. Een naam die de meesten kennen van de Citotoets in groep 8. Naast de Citotoets, worden daar ook alle eindexamens ontwikkeld voor de middelbare school. Na mijn studie mocht ik daar meteen aan de slag. Nu werk ik er alweer een jaar als toetsdeskundige. Samen met docenten zet ik eindexamens in elkaar voor de beroepsgerichte vakken van het vmbo (basis, kader en gemengde leerweg). Deze examens zien er anders uit dan hoe de meeste studenten van de universiteit ze kennen, dus niet met 300 man in de gymzaal een papieren opgavenboekje invullen. De praktijk staat in deze examens centraal. Leerlingen moeten (afhankelijk van hun profiel) bijvoorbeeld aan een auto sleutelen, de nageltjes knippen van een cavia, een stoel maken, de haren wassen van een klant of een moestuintje aanleggen.

Het is super leerzaam om voor deze examens te werken. Het duurt namelijk wel even voordat een toets een goede en eerlijke toets is. Hoe zorg je ervoor dat je toets valide en betrouwbaar is? Waar leg je de grens van onvoldoende en voldoende? Wat voor taal gebruik je in de toets? Dat zijn zaken waar ik me mee bezig houd.

De praktijk die in de beroepsgerichte examens van het vmbo zo centraal staat, heb ik wel eens gemist binnen de universiteit. Wat mij betreft zou iedere student verplicht stage moeten lopen. Zonder mijn stage was ik nooit geweest op de plek waar ik nu ben. Relevante werkervaring opdoen is echt een aanrader!

Daarnaast… wees niet te bang om fouten te maken. Keuzes maken is op z’n zachtst gezegd niet altijd mijn sterkste punt geweest. Waar sommigen te snel keuzes maken en gevolgen niet overzien, analyseer ik alle gevolgen tot in hun diepste detail. Vaak handig, soms ook lastig. Tijdens mijn studententijd heb ik geleerd meer te relativeren en te bedenken dat een keuze voor bijvoorbeeld een baan niet betekent dat je er voor de rest van je leven aan vast zit. Eigenlijk mogen we gewoon kiezen om te werken en te studeren in een vakgebied dat we leuk vinden. Een gift waar we (of ik in ieder geval) best wat vaker stil bij mogen staan en dankbaar voor mogen zijn!