Alumna Jessie Waalwijk

Mijn loopbaan als programmamaker bij Studium Generale en kennisprogrammeur voor Festival deBeschaving.

Alumna Jessie Waalwijk blikt terug op haar carrière van student Communicatie tot nu.

Jessie Waalwijk

Studie: Bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen (2002-2005) UU, Master Communicatiestudies (2005-2006) UU, Master Kunstbeleid en -Management (2006-2007) UU
Werkervaring: Trouw, Centraal Museum, Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, Festival deBeschaving en Wageningen University & Research Centre
Nevenactiviteiten: Kampong hockey

"Nieuwsgierigheid aanwakkeren: dat is wat mij altijd heeft bezig gehouden, zowel tijdens mijn bachelor en master Communicatie als in mijn huidige banen als programmamaker bij Studium Generale en kennisprogrammeur voor Festival deBeschaving. Echte interesse voor wetenschap begint namelijk met de gedeelde nieuwsgierigheid van onderzoeker en publiek. Door de zaal mee te nemen in het wetenschappelijke proces kan die belangstellende houding worden geactiveerd.

Kennis moet niet binnen de muren van de universiteit blijven, maar breed verspreid worden. Daar is veel meer aandacht voor dan je denkt
Jessie Waalwijk

‘Popularisering’, ‘outreach’…woorden met een vieze bijsmaak in de academische wereld, maar daarom niet minder relevant voor zowel de jonge promovendus als de gearriveerde hoogleraar. Maar hoe moet dat dan, dat ‘uitreiken’ naar de maatschappij?

Bij Studium Generale vragen we wetenschappers uit  hun ivoren toren te komen en te vertellen over hun onderzoek en de connectie met de actualiteit en maatschappij. Het draait bij ons om het ontmoeten van de wetenschappers achter de kennis (kennis uit een boek opdoen, is een stuk minder spannend) én de discussie achteraf! Je kunt je bij ons dus verbreden – door eens je licht op te steken bij een lezing uit een andere dan je eigen discipline. Inhoudelijk vragen we ‘onze’ gasten niet alleen inzicht te geven over wetenschappelijk nieuws, maar ook over het wetenschappelijke proces en de mens daarachter. Het werkt vaak beter om bij te dragen aan het scheppen van realistische verwachtingen over wat wetenschap kan en het zorgt dat het publiek zich ermee kan identificeren.

Andersom geldt hetzelfde. Meer en meer is er het besef dat wetenschap beter wordt van luisteren naar de samenleving en door het samen ontwikkelen van kennis. Zo maken onderzoekers hun projecten toegankelijk via bijvoorbeeld een app en nodigen het publiek uit om mee te doen met het uitvoeren van experimenten. Mooie voorbeelden zijn de muziek-app 'Hooked!', het Spel van de Gouden Eeuw, het Tel de zon-project en het onderzoek Ja, ik wil! Allen projecten, waarin UU-wetenschappers ervaring en passie delen met mensen die misschien geen opleiding tot wetenschapper hebben gevolgd, maar wel benieuwd zijn naar hoe dat nu precies gaat. Zo bouwen wetenschap en publiek samen aan nieuwe kennis.

Of het nu gaat om het organiseren van grote festivals met meerdere partners of om één-op-één coaching van sprekers: mijn kracht ligt in het enthousiasmeren, motiveren en verbinden van mensen. Dat zie ik mezelf over 10 jaar nog steeds doen als alumna van de UU. Ik ben niet bang voor wat nieuw of onbekend is en zie de toekomst dan ook met nieuwsgierigheid tegemoet!