Alumna Farah Kools

Farah Kools

MIJN LOOPBAAN ALS PROMOVENDUS 

Bachelor:
Biomedische Wetenschappen (2009-2013)
Master:
Biology of Disease (2013-2017)
Buitenlandervaring:
18 maanden masteronderzoeksstage bij Harvard Medical School
Studentenactiviteiten:
Lid bij M.B.V. Mebiose, vrijwilliger Rode Kruis, medewerker Universiteitsmuseum, lid bij U.S.H.C.

Tot mijn verbazing bracht dit traject alle aspecten waar ik van kinds af aan al zo nieuwsgierig naar was geweest samen
Farah Kools

De basis van mijn loopbaan werd al op vroege leeftijd gelegd. Als enig kind van internationale ouders in de medische sector, heb ik een dynamische jeugd gehad. De langste periode dat we op één plek woonden was twee jaar, de kortste twee maanden. Mijn eerste herinneringen zijn van het wonen in de tropen, de grote contrasten tussen verschillende plaatsen en mijn nieuwgierigheid naar de mensen om me heen die zo anders waren dan ik. Even heb ik getwijfeld om geneeskunde te studeren en mijn ouders in het klinische leven te volgen. Mijn interesse ging echter meer uit naar onderzoek, het lichamelijk en psychologisch functioneren van mensen en de maatschappij waarin gezondheid zo’n grote rol speelt. Uiteindelijk viel mijn keuze op de bacheloropleiding Biomedische Wetenschappen in Utrecht en daaruit voortvloeiend de onderzoeksmaster Biology of Disease.

Hoewel mijn studies me inhoudelijk fascineerden en onderzoek me aantrok, merkte ik dat ik mijn richting en passie nog niet gevonden had. Na veel gesprekken met (oud-)docenten hoorde ik over de mogelijkheid om te promoveren op de afdeling Biomedical Sciences binnen het Onderwijscentrum van het UMC Utrecht. Tot mijn verbazing bracht dit traject alle aspecten waar ik van kinds af aan al zo nieuwsgierig naar was geweest samen. In mijn huidige projecten binnen het thema Innovatie in Translationeel Onderzoek en Biomedisch Onderwijs werk ik aan het verminderen van verspilling in de breedste zin van het woord. Denk hierbij aan translationeel onderzoek dat de patiënt nooit zal bereiken en verouderde onderwijsmethoden binnen (bio)medische opleidingen.

Tijdens mijn studies had ik veel last van keuzestress, ook tijdens het zoeken naar een baan. Ik denk vaak terug aan het moment waarop ik als achtjarige midden in de jungle op een schommel zat naast een zeecontainer, omgebouwd tot klaslokaal. Mijn ouders waren in gesprek met de juf om te beslissen of ik mijn basisscholing in het Engels of Nederlands zou afmaken. De deur die straks open zou gaan zou de rest van mijn leven beïnvloeden: waar ik naar de middelbare school zou gaan, de mensen met wie ik als tiener in aanraking zou komen en naar welke universiteit ik eventueel zou kunnen. Twijfel kan overweldigend zijn. Wat ik geleerd heb van die dag en van mijn lange studententijd is dat als je goed na hebt gedacht en zelf achter je keuzes staat er geen ruimte is voor 'wat als'.