Alumna Eva Huisman

Mijn loopbaan als marketeer klassieke muziek

Alumna Eva Huisman blikt terug op haar carrière van student Kunstbeleid en -management tot nu.

Eva Huisman

Studie: Bachelor Theater-, Film- en Televisiewetenschap (2009-2012), Master Kunstbeleid en -Management (2013-2014)
Bedrijf: TivoliVredenburg
Functie: Marketeer klassieke muziek
Werkervaring: Entrée, Vereniging Jong Publiek van het Koninklijk Concertgebouw en het Koninkijk Concertgebouw Orkest. Utrechts Centrum voor de Kunsten
Nevenactiviteiten: Dekoor Close Harmony

"Soms val je met je neus in de boter. Nog voordat ik mijn Master Kunstbeleid en –Management had afgerond, hoorde ik een jaar geleden dat ik bij TivoliVredenburg mocht komen werken. Blijkbaar had ik me tijdens mijn stage van mijn betere kant laten zien! Omdat die tot in de zomer doorliep, had ik nog geen moment durven dromen dat het woord ‘baan’ al in april zou vallen. Of ik in september afgestudeerd en wel kon beginnen. “Ja!” riep ik. Na vier extra maanden bikkelen met een masterthesis naast een vierdaagse werkweek (oeps, afrader!) ben ik officieel student-af, en realiseer ik me pas dat ik in mijn vuistjes moet knijpen. Want “in de culturele sector vind je nooit een baan”.

Je moet vooral het lef hebben om tegen conventies aan te schoppen en iets met volle overtuiging te proberen.
Eva Huisman

Als je nu mijn CV bekijkt, lijkt het wel of ik alle tussenstappen precies zo heb uitgestippeld om uit te komen waar ik nu ben. Stiekem was dat zo doelbewust nog niet – van het één kwam gewoon het ander. Als achttienjarige eerstejaars deed ik vol gespeeld zelfvertrouwen auditie bij Dekoor Close Harmony, het studentenkoor waar ik nog steeds zing en de gekste dingen beleef. Tijdens mijn studie theaterwetenschappen ging ik regelmatig ‘vreemd’ bij muziekwetenschappen en werd ik na een bestuursjaar bij Dekoor bestuurslid van de jongerenvereniging van het Concertgebouw in Amsterdam. Ineens hield ik me met klassieke muziek bezig, en dat beviel me wel! Door een toevallige ontmoeting met één van de programmeurs van TivoliVredenburg praatte ik mezelf het bedrijf binnen.

Nog steeds, ook na mijn stage, houd ik me bezig met hetzelfde onderwerp: waarom mijdt jong publiek de klassieke concertzaal, en hoe keer je het tij? Terwijl mijn collega’s het bestaande publiek bedienen als de beste, mag ik me voornamelijk zorgen maken over het werven van nieuw, ander en jonger publiek voor klassiek.

De ene dag betekent dat onbeschaamde marketing via Facebook, de andere dag betekent dat brainstormsessies en wilde ideeën voor nieuwe concertformats en projecten. Het leukste is: dat nieuwe publiek laat zich wel degelijk overtuigen eens een klassiek concert bij te wonen! Je moet vooral het lef hebben om tegen conventies aan te schoppen en iets met volle overtuiging te proberen. Liever vallen en opstaan, dan alles halfbakken doen.

Inmiddels merk ik dat ik vooral van mijn werk geniet omdat ik het belangrijk vind. Nog steeds kan ik balen van maandagen of saaie klussen, en kan ik het studeren missen (“doe mij vandaag maar een hoorcollege in plaats van het zoveelste overleg”), maar als je eenmaal rondloopt in een zaal vol mensen die zich laten onderdompelen in de mooiste muziek, ga je toch een beetje glimmen van trots. Hoewel ik nog geen idee heb wat ik hierna ga doen – ‘hierna’ is soms zelfs een beangstigend abstract begrip tegenwoordig, daarom sta ik nog steeds met één been in het studentenleven – weet ik vooral dat ik dat gevoel moet blijven nastreven, waar ik ook terecht kom."

Zin om een kijkje te nemen in het nieuwe TivoliVredenburg en Eva te ontmoeten? Dat kan op 7 mei a.s. Dan organiseert het JAN een Businessborrel in TivoliVredenburg. Aansluitend gaan we met wie wil naar het concert Stravinsky Uitgelegd