Hoe kijken Chinese livestreamers op TikTok naar authenticiteit en hoe construeren ze deze?
"Wij zijn nieuwe boeren die producten rechtstreeks van het veld verkopen"
Door Duan Shichang
Platforms als TikTok en Twitch hebben geleid tot een groep nieuwe influencers met een aanzienlijk marktbereik. Deze digitale influencers hebben veel volgers en verdienen aanzienlijk aan inkomsten uit publiek, advertenties enzovoort.
Door lage leveringskosten en de online betalingsinfrastructuur in China verkopen Chinese livestreamers, namelijk influencers op het platteland, ook rechtstreeks producten op Tiktok als populaire vorm van monetisering. Om precies te zijn doen ze veel moeite om hun livestreampubliek ervan te overtuigen dat ze echt en authentiek zijn door zich te presenteren als boeren die op het platteland wonen.
Hoe begrijpen en construeren deze 'agrarische' livestreamers authenticiteit? Is er spanning tussen de percepties van authenticiteit van livestreamers en die van platforms? Het waren vragen als deze die mijn initiƫle interesse in en gedachten over dit onderwerp aanwakkerden.
Lees de hele bijdrage van Duan in het Engels!