Centrum voor Virtuele Werelden

[Please visit the English version of this page for more details]

Een beter begrip van de fysieke wereld dankzij zijn virtuele tegenhanger.

In het Centrum voor Virtuele Werelden onderzoeken we vraagstukken met een grote diversiteit via een digitale lens. Binnen ons veld kijken we naar computergemodelleerde omgevingen waarin virtuele karakters rondbewegen en waarin ze virtuele objecten bewerken, of zich hier juist door laten beïnvloeden. We kijken ook naar de wijze waarop robotica de fysieke wereld waarnemen, en hoe dit inzicht er voor kan zorgen dat hun interactie verbetert. 

Ons Onderzoek

Virtuele werelden is een breed veld. Binnen het Centrum voor Virtuele Werelden onderzoeken we onder andere de volgende vraagstukken:

  • Hoe bouw je op een automatische manier (geloofwaardige en interessante) werelden op; ofwel op basis van data, ofwel procedureel gegenereerd.
  • De analyses en animatie van karakters en grote groepen die dynamisch (en realistisch) op elkaar en hun omgeving reageren en bewegen.
  • De verschillende aspecten van objectmanipulatie.
  • Alle aspecten van de visualizatie van virtuele werelden.

Deze thema's spelen een belangrijke rol in de entertainment en (educatieve) spellen. Dit heeft op zijn beurt een belangrijke toepassing in de gezondheidszorg, rampen-management, recreatie en onderwijs. Ons doel is niet alleen om werelden te scheppen die zich gedragen zoals ze bedoeld zijn. We proberen ook de fysieke wereld beter te begrijpen en te voorspellen, dankzij deze modellen. Hierdoor vindt ons onderzoek ook toepassing voorbij bits en bytes. 

Ons werk wordt in meer detail gepresenteerd op de pagina van de Virtual Worlds onderzoeksgroep (in English).

 Real-Time Density-based Crowd Simulation (2012))

Onderwijs

Binnen het Centrum voor Virtuele Werelden zijn wij betrokken bij het tweejarige masterprogramma Game and Media Technologie, waarvoor ongeveer 40 studenten per jaar zich inschrijven.

Samenwerken

We zijn altijd geïnteresseerd in samenwerkingsverbanden bij het onderzoek naar de thema's binnen Virtuele Werelden, zowel met onderzoeksinstituten als met bedrijven. Als u de mogelijkheden voor samenwerking wilt bespreken, kunt u contact met ons opnemen.