CACTUS Project

UYA Diversity CACTUS kennisclip

Het CACTUS-project

Zie ook: Teacher Instructions en Slides.

Contact: Özge Bilgili (o.bilgili@uu.nl) en Valentijn Karemaker (v.z.karemaker@uu.nl).

CACTUS-project: Bewustzijn en kritisch denken bij bachelor studenten kweken
Het CACTUS Project richt zich op een belangrijke lacune in het huidige onderwijsaanbod met betrekking tot Gelijkheid, Diversiteit en Inclusie (EDI) aan de Universiteit Utrecht. In het bijzonder willen we met het CACTUS Project studenten bewust maken en kritisch denken stimuleren over diversiteit-gerelateerde kwesties bij het uitvoeren van onderzoek in verschillende disciplinaire tradities.


Hoewel bestaande instrumenten, zoals de Toolbox Inclusief Lesgeven en de Toolbox Diversiteit in het Onderwijs, met succes de vaardigheden van docenten verbeteren om EDI-principes te integreren in hun onderwijsmethoden, zijn ze niet direct gericht op studenten of betrekken ze studenten niet bij de inhoud van hun cursus. Bovendien zijn sommige video's van het universitaire EDI-kantoor weliswaar gericht op studenten, maar ze richten zich vooral op diversiteit binnen de studentenpopulatie en de universitaire omgeving, in plaats van te onderzoeken hoe EDI-principes samenhangen met specifieke academische disciplines.

Als aanvulling op bestaande inspanningen hebben we binnen het CACTUS-project een nieuw dynamisch onderwijsmiddel ontwikkeld in samenwerking met het Teaching and Learning Lab en UYA-leden van verschillende faculteiten. We hebben een “kennisclip” gemaakt - een korte video die ontworpen is om gesprekken op gang te brengen tussen bachelorstudenten over EDI-kwesties (Gelijkheid, Diversiteit en Inclusie) die direct verband houden met hun vakgebied. Deze kennisclip en het ondersteunende lesmateriaal moedigen studenten aan om kritisch na te denken over hoe verschillende diversiteitgerelateerde kwesties, inclusief hun eigen positionaliteit, hun betrokkenheid bij academisch onderzoek en cursusinhoud beïnvloeden.


Door perspectieven uit meerdere disciplines op te nemen, zal het onderwijsinstrument de interdisciplinaire dialoog verbeteren en diversiteitsbewust onderwijs aan de hele universiteit bevorderen. De kennisclip zal worden getest in geselecteerde vakken en uiteindelijk beschikbaar worden gesteld aan alle faculteiten van de Universiteit Utrecht, ter ondersteuning van het streven van de universiteit naar het bevorderen van een inclusieve academische omgeving.