Wat zijn de verschillen tussen alle talen in de wereld?

Wat is er speciaal aan de Gooise 'r' en wie gebruikt ’m? Hoe komt een baby erachter welke klanken in zijn moedertaal voorkomen? Hoe houden kinderen uit een tweetalig gezin die twee talen uit elkaar? Wat gebeurt er in de hersenen na een beroerte, of bij kinderen met dyslexie? Hoe kunnen we de lees- en schrijfvaardigheid van scholieren verbeteren? En wat maakt een tekst of gesprek begrijpelijk, interessant of overtuigend?

Aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) werkt een groot aantal onderzoekers samen aan antwoorden op dergelijke en andere maatschappelijke vragen, in samenwerking met maatschappelijke instellingen en bedrijven. Het UiL OTS is de thuisbasis van het taalkundig en communicatie onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Kijk bij Samenwerken voor meer informatie over tweetalig opgroeien, diversiteit in taal en cultuur op school, begrijpelijke taal en taal en migratie.

Nieuws

© iStockphoto.com
20 juni 2018
Gerrit Bloothooft kijkt terug op een veelzijdige carrière: hij begon als natuurkundige, werkte met ‘big data’ en stortte zich uiteindelijk op de naamkunde.
11 juni 2018
Utrechtse geesteswetenschappers Rick Nouwen, Frank Kessler en Bart Besamusca kregen in de Vrije competitie van NWO een onderzoeksbeurs toegekend.
Bron: Wikimedia
29 mei 2018
Taalkundige Sterre Leufkens vertelt in radioprogramma Riza waarom taalfouten spannend zijn.
RSS

Agenda

© iStockphoto.com
2 juli 2018 12:45 - 14:00
Stavroula Alexandropoulou verdedigt op 2 juli 2018 haar proefschrift  'On the pragmatics of numeral modifiers'.
RSS
Expertises: meertaligheid | dialecten | naamkunde | baby- en kindertaal | dyslexie en afasie | tweetalig onderwijs | syntaxis | semantiek | fonologie | fonetiek | grammatica | sociolinguistiek | neurolinguistiek | spraakklank | NT2 | taalontwikkeling | taal corpus | lees- en schrijfvaardigheid