SDG  4: kwaliteitsonderwijs

Hoe kan wetenschap bijdragen aan beter onderwijs voor iedereen? In Utrecht onderzoeken we dat, over de grenzen van disciplines heen. De Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties zijn daarbij een belangrijke leidraad. 

Zo werken wij aan beter onderwijs voor iedereen

  • Incluusion

    "We zetten er gewoon een stoeltje bij"

    Incluusion biedt vluchtelingen de mogelijkheid om zich in te schrijven voor universitaire opleidingen, zodat ze hun academische carrière kunnen voortzetten.
    Academisch onderwijs voor vluchtelingen
  • Meet the Professor 2016

    Meet the professor

    Elke lente stappen meer dan 140 professoren op de fiets naar Utrechtse basisscholen. De leerlingen mogen hun prof dan 'de toga' van het lijf vragen, gewoon in de klas. Scholieren krijgen zo een beeld van de wereld van de wetenschap.
    Leren over wetenschap
  • Student toont proefje met melk

    Proeven aan studeren

    Studenten van de Universiteit Utrecht laten kinderen vanaf groep 6 proeven aan hun studie. In een vlogserie vertellen studenten over hun studie. Daarnaast krijgen kinderen tips om thuis zelf aan de slag te gaan met een proefje.
    Studenten vloggen voor scholieren
  • TLL_online_onderwijs_ralph

    Onderwijs geven op afstand

    Overal zijn docenten op zoek naar manieren om hun onderwijs op afstand vorm te geven. We delen graag de kennis en ervaring die we in de afgelopen maanden hebben opgebouwd.
    Mogelijkheden en hulpmiddelen


SDG's: ons kompas voor een betere wereld

  • Vincent Jonker werd taalmaatje

    Vincent Jonker

    Onderwijskundig adviseur

    Vincent hielp kinderen online met hun huiswerk tijdens de scholensluiting. "Ik ben als taalmaatje gekoppeld aan twee Syrische kinderen, die drie jaar geleden naar Nederland zijn gekomen. In feite was ik een verlengstuk van hun leerkracht."

  • Behnaz Wasighi (12), scholier, en Roshi Flippo (21), student Universiteit Utrecht

    Behnaz Wasighi en Roshi Flippo

    Debuut-buddy's

    In buddyprogramma Debuut koppelen we scholieren van wie de directe familie niet aan een universiteit gestudeerd heeft, aan studenten zoals Roshi. "Het is belangrijk dat kinderen zien dat studeren voor iedereen haalbaar is."

  • Elma Blom

    Elma Blom

    Hoogleraar Taalontwikkeling en Meertaligheid

    "Meertalige kinderen krijgen onderwijs in het Nederlands, een taal die ze vaak minder goed beheersen, terwijl kennis in hun moedertaal ongebruikt blijft. Wij ontwikkelen hier meertalige strategieën voor."

  • Rens van de Schoot en Kimberley Lek

    Rens van de Schoot en Kimberley Lek

    Statistici

    In groep 8 krijgen leerlingen hun advies voor de middelbare school. Hoe kunnen we beter voorspellen welk niveau juist is? Statistici Rens van de Schoot en Kimberley Lek ontwikkelen een app om leraren te helpen.

SDG's: ons kompas voor een betere wereld