Nieuws en agenda

Lezingenreeks

poster lecture series politieke geschiedenis

Wat is politieke geschiedenis vandaag de dag? Wat houdt het schrijven van politieke geschiedenis in de 21ste eeuw in? Wat zijn de belangrijkste thema's in de huidige politieke geschiedschrijving? Welke richtingen van politieke geschiedenis zijn in de toekomst van belang? In onze Lectures in Political History behandelen internationaal gerenommeerde wetenschappers uit het veld van de politieke geschiedenis deze vragen vanuit het perspectief van hun onderzoek.

De lezingen vinden een aantal keer per academisch jaar plaats en zijn toegankelijk voor medewerkers en studenten van de Universiteit Utrecht en daarbuiten. Elke lezing wordt gevolgd door een drankje. Wij verwelkomen u graag bij de lezingen.

Eerdere lezingen 2023:

• David A. Bell, Princeton University, "Charisma, Emotions, and Political Leadership in the Age of Revolution".
  • Barbara Stollberg-Rilinger, Wissenschaftskolleg zu Berlin, "King Frederick William I of Prussia and the History of Masculinity: Challenges of Biographical Writing".
  • Anton Jäger, Katholieke Universiteit Leuven, and Daniel Zamora Vargas, Université Libre de Bruxelles, "A Global History of Basic Income".
  • Natalia Aleksiun, University of Florida, "Mass Violence and Victim Agency: Rescue Strategies of Jewish Physicians in Nazi Occupied Poland".

Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor HUMmagazine, de wekelijkse nieuwsbrief van de faculteit Geesteswetenschappen. Stuur een mail naar nieuws.gw@uu.nl.