Jeugd en Digitalisering (JEDi)

Jongeren, hun ouders, leerkrachten en andere begeleiders maken veel gebruik van de nieuwe mogelijkheden zoals sociale media en games, maar ook digitale leermiddelen en volgsystemen. Digitalisering lijkt grenzen tussen thuis, school en sociale omgeving te vervagen. Maar welke invloed heeft dat op de ontwikkeling van kinderen? Het JEDi-project heeft als doel om handelingsperspectieven te ontwikkelen om de kansen van digitalisering te benutten en de negatieve impact te reduceren. Door te kijken naar de bewegingen van onze jeugd in het medialandschap dat hen omringt, thuis, op school en in de buurt, proberen de onderzoekers erachter te komen welke impact de digitale media in dit landschap hebben op hun ontwikkeling en kansen.

Betrokken onderzoeker

Samenwerking

Dit project wordt uitgevoerd in samenwerking met:

  • Afdeling Educatie, Universiteit Utrecht (Liesbeth Kester, Moniek Schaars, Anna van Doorn)
  • Rabout Universiteit
  • Universiteit Twente
  • Maastricht University
  • Universiteit Leiden
  • VU Amsterdam
  • Hogeschool Windesheim
  • Oberon
  • Expertisecentrum Nederlands
  • Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
  • Stichting Lezen
  • Centrum Jeugd en Gezin-Gemeente Den Haag
  • TNO
  • Stichting kennisnet
  • Stichting Lucasonderwijs
  • NJI

Financiering

Dit project wordt uitgevoerd met subsidie vanuit het NWA-programma ‘Jeugd en Digitalisering’ van NWO.