DigAble

De toekomst waarop jeugd zich voorbereidt, is steeds meer online. Hierbij wordt momenteel nog onvoldoende rekening gehouden met jeugd wiens brein zich anders ontwikkelt. Jeugd met neurodivergentie zoals adhd, autisme, een verstandelijke beperking of leerproblemen zijn vaak kwetsbaarder en minder weerbaar. Tegelijk biedt digitalisering ook juist nieuwe kansen om mee te doen in de samenleving.

In het project DigAble wordt in kaart gebracht wat neurodivergente jeugdigen nodig hebben om weerbaar te zijn in een online samenleving en hoe we gebruik kunnen maken van de kansen die er liggen in een digitale wereld voor deze jongeren.

Betrokken onderzoeker

Samenwerking

In dit project wordt samengewerkt met:

  • VU universiteit
  • Hogeschool Windesheim
  • Hogeschool Leiden
  • Practoraat mediawijsheid MBOmediawijsheid.nl
  • Oudervereniging Balans
  • Koninklijke Bibliotheek
  • NJi
  • Landelijk KennisCentrum LVB
  • Stichting Agora

Financiering

Dit project wordt uitgevoerd met subsidie vanuit het NWA-programma ‘Kwetsbaarheid en weerbaarheid in een online samenleving’ van NWO.