Compliance en ethisch gedrag in organisaties: kennis, motivatie en vaardigheden

Afbeelding van een tandrad met de termen ethics, honesty and integrity

Welke psychologische factoren beïnvloeden of bedrijven de wet naleven en zich ethisch gedragen? Wat kunnen toezichthouders zoals de Autoriteit Consument & Markt (ACM) doen om regelnaleving en ethisch gedrag te verhogen? Dit zijn de twee hoofdvragen van mijn onderzoek.

Compliance is vooral onderzocht door onderzoekers op het gebied van rechten, economie en bestuurskunde. Ons doel is om met een psychologische lens onderzoek te doen naar compliance.

Mensen gaan vaak uit van kwade wil als bedrijven de wet niet naleven. Natuurlijk zijn er bedrijven die willens en wetens de wet overtreden. Wij stellen echter dat er veel meer factoren zijn die compliance beïnvloeden. Mensen kennen of begrijpen de wet wellicht niet.  Ze doen wat ze doen omdat het de norm in hun organisatie of sector is. Of ze willen de wet naleven en zich ethisch gedragen, maar hebben het gevoel dat ze het niet kunnen, bijvoorbeeld door het organisatiebeleid of gebrek aan tijd.

In onze studies onderzoeken we de intenties van bedrijven om te handelen naar de letter (compliance) en de geest van de wet (ethisch gedrag). We onderzoeken hoe kennis van de wet, motivatie om de wet na te leven en vaardigheden om de wet na te leven zich tot elkaar verhouden en compliance en ethisch gedrag beïnvloeden. Verder testen we sociaal-psychologische interventies die toezichthouders kunnen gebruiken om compliance en ethisch gedrag te verhogen.

Financiering

Dit project wordt gefinancierd door de Spinozapremie Naomi Ellemers en de Autoriteit Consument & Markt.

Onderzoeker

Supervisors UU

Supervisor ACM

  • Dr. Jessanne Mastop