Veerle Eggens

Bèta-brij of goed geïntegreerd: Interdisciplinair bèta-onderwijs vormgeven in de bovenbouw van havo/vwo

School: ALASCA, Amsterdam

Begeleider: Arthur Bakker, UvA

Samenvatting onderzoeksplan

De wereld wordt steeds gecompliceerder. Veel hedendaagse vraagstukken vragen om een interdisciplinaire aanpak. Ook bij vervolgstudies in het hoger onderwijs wordt van mensen verwacht dat zij kennis en vaardigheden uit verschillende disciplines kunnen combineren.

Op de meeste middelbare scholen worden vakken echter apart onderwezen aan leerlingen.

Op de school waar ik werk als (biologie)docent is interdisciplinair onderwijs één van de onderscheidende kenmerken. Al het onderwijs in de onderbouw wordt aangeboden in interdisciplinaire modules. In de bovenbouw volgen de leerlingen zowel monodisciplinaire vaklessen als interdisciplinaire modules.

In mijn onderzoek wil ik me verdiepen in het vormgeven van interdisciplinair onderwijs in de bovenbouw van het havo/vwo. Hiervoor wil ik kennis opdoen uit literatuur over dit onderwerp, zal ik evalueren hoe het interdisciplinair onderwijs op onze school tot nu toe verloopt en wil ik ervaringen uitwisselen met scholen (po, vo en hoger onderwijs) die ook een interdisciplinair curriculum hebben. Mijn onderzoek heeft een uitgesproken toegepast karakter, aangezien ik met de opgedane kennis tijdens de looptijd van het onderzoek een al bestaande interdisciplinaire module op onze school middels ontwerponderzoek cyclisch zal evalueren en verbeteren.

Ik wil mijn onderzoek afsluiten met richtlijnen en aanbevelingen voor interdisciplinair onderwijs in het vo. Hiermee wil ik een handreiking maken voor docenten en schoolleidingen die hun interdisciplinair onderwijs willen verbeteren, of ermee willen starten.